100
0
81

Altijd al willen weten hoe het is om in de schoenen te staan van de dood? In Flipping Death is dat precies wat je doet. In Flipping Death speel je als Penny, een meisje wat pas is ontslagen bij het mortuarium en gaat wandelen met haar vriendje Elliot. Maar het noodlot slaat toe en Penny maakt een diepe val waarbij ze het leven laat. Dit is hoe Penny in het rijk der doden komt. Al snel maakt ze kennis met een aantal geesten die haar uit willen leggen dat ze dood is, alleen wil ze dit nog niet geloven. Vrij kort hierna ontmoet je de dood zelf, maar hij denkt dat jij de stagair bent waar hij al jaren op zit te wachten. Zonder er ook maar gras over te laten groeien, pakt hij zijn biezen om op vakantie te gaan en maakt jou tot zijn tijdelijke vervanger. Het is nu jouw taak om voor de doden te zorgen, hun problemen aan te horen en deze op te lossen.

Flipping death is een 2D side-scroller met 3D elementen om diepte te geven aan de speelwereld, ook wel 2.5D genoemd. Als de plaatsvervanger van de dood is het je taak om de dwalende geesten te helpen om verder te kunnen met hun 'leven'. In het begin van het spel leer je de fijne kneepjes van je nieuwe baantje en leer je al snel hoe je een levend persoon kunt bezitten. Hierdoor wissel je tussen het rijk der doden en de wereld van de levenden. Dit is een vaardigheid die je vaak nodig hebt om alle opdrachten te voltooien.

Het verhaal van Flipping Death bestaat uit een aantal hoofdstukken. In het begin kom je erachter dat een geest bezit heeft genomen van je levenloze lichaam en jij wil het hoe dan ook terug hebben. Voltooi alle missies om steeds meer te weten te komen over het verhaal en voltooi alle uitdagingen om kaarten vrij te spelen over de personages die je tegenkomt. De missies in Flipping Death hebben allemaal een puzzelelement, waarvan er een aantal ook best wel lastig zijn om uit te zoeken. Gelukkig zijn er hints beschikbaar in de vorm van plaatjes die je laten zien wat je moet doen als je even vastzit. Het gebruiken van hints heeft geen invloed op de spelvoortgang, zo blijft het haalbaar en leuk voor iedereen.

Flipping Death zit vol humoristische situaties, personages en dialogen. Al vanaf het moment dat ik het spel opstartte zat ik aan de tv gekluisterd en heb ik geen enkel laadscherm overgeslagen. Hier wordt namelijk nog het één en ander verteld over het verhaal. Ook de bewegingen van de personages zijn gewoonweg hilarisch, het ziet er echt uit alsof ze door een amateur zijn bezeten (wat natuurlijk ook zo is) en reageren hier ook op. Je moet wel kleine geesten vangen, die dienen als punten, die je nodig hebt om iemand te bezitten. Als je eenmaal iemand bezeten hebt, hoef je de punten voor dit personage niet nog eens in te leveren.

Wat meteen opvalt bij het spel, is hoe ongelooflijk gedetailleerd de speelwereld is. De 2.5D wereld is echt waanzinnig mooi, maar ook hoe de wereld volledig spiegelt, als je tussen het dodenrijk en de wereld van de levenden wisselt, is echt geweldig. Het heeft werkelijk een artistiek design met speelse vormgevingen van zowel de personages als de huizen en voorwerpen in de wereld. Hierdoor zit het spel ook vol karakter en moet je haast wel verliefd worden op de game. Verder is de audio echt magnifiek gedaan, het script is echt een grote komedie in de goede zin van het woord. De stemmen klinken lekker soepel en totaal niet mechanisch of robotisch. Het is ook heel leuk gedaan hoe sommige stemmen vervormd zijn als ze bezeten zijn.

Ben je op zoek naar een videogame met een originele gameplay en een leuk verhaal? Dan zit je met Flipping Death zeker goed. Het spel zit vol met leuke en grappige puzzels en dialogen die een hele nieuwe kijk geven op het puzzel genre. Maar de game is niet alleen grappig en leuk geschreven, het ziet er ook geweldig uit en het oog voor detail is op zijn minst bijzonder te noemen. Ook de audio en gameplay zijn gewoon goed en dit alles maakt Flipping Death zijn geld dubbel en dwars waard. Zodra je het spel hebt uitgespeeld, is er helaas niks extra's wat het te bieden heeft, maar het is zeker nog een keer leuk om te spelen om de (redelijk) makkelijke achievements te behalen. Dit maakt het spel toch goed voor ongeveer acht uur aan speeltijd waarbij je echt elke minuut geniet.

Flipping Death is beschikbaar gesteld door The Dutch Gamers

Flipping Death - Review

12 augustus 2018 - 454 remove_red_eye