100
0
42

Ik ben iemand die altijd te vinden is voor een leuke, uitdagende puzzel platformer game. Maar toen ik de prijs (€4,99) en de trailer van TETRA's Escape zag, was ik allerminst overtuigd. Ik had zo'n onderbuikgevoel dat deze game niet veel soeps zou zijn.

Zodra ik hem opstartte, werd dat gevoel eigenlijk al bevestigd. Het menu ziet er supersimpel uit, alsof het door een student met een raspberry pi in elkaar gezet is. Maar wat mij nog wel het meest stoorde, waren de graphics. De game ziet er uit alsof hij gemaakt is met de allereerste pc ooit. Ergens rond 1985 bedoel ik dan. Alles in TETRA's Escape is ontzettend simpel en minimalistisch. Nou hoeft dat geen probleem te zijn, maar het merendeel van de game is gewoon onscherp. Dat is op een Xbox One tegenwoordig toch niet meer voor te stellen...

Laat ik dan toch even proberen uit te leggen waar TETRA's Escape om draait. In TETRA's Escape is het jouw taak om alle Tetra's (kleine vierkante wezentjes) te redden. Ze zijn aan het begin van de game allemaal opgeslokt door een grote, kleurrijke cirkel. De game is opgedeeld in verschillende werelden en daarin verschillende levels. Je moet elk level de Tetra's redden door met één Tetra het eindpunt te bereiken. De game begint ontzettend simpel en hoewel er in elke wereld wel een nieuw puzzelaspect wordt toegevoegd, weet TETRA's Escape eigenlijk geen minuut echt te boeien.

Veel van de puzzel aspecten uit TETRA's Escape zullen je bekend voorkomen, zoals ook de titel je al een kleine hint geeft. Je kunt jouw Tetra's namelijk veranderen in blokken met allerlei vormen, die rechtstreeks uit Tetris zijn gejat. Op zich een leuk idee, maar naar mijn mening is hier niet voldoende mee gedaan om de game echt interessant te maken.

Het moeilijkheidsniveau stelt niks voor, zeker niet in de eerste werelden. Er is geprobeerd een soort van collectibles toe te voegen. In elke level moet je namelijk sterren verzamelen. Heb je alle sterren in het level gepakt? Dan verschijnt er een trophy die je ook kunt verzamelen.

Is er dan helemaal niets positief aan deze game? Nou, niet veel inderdaad. Het leuke is misschien wel het gebruik van Tetris elementen in het oplossen van de puzzels. En achievement hunters kunnen deze game in nog geen anderhalf uur op 100% zetten. De achievements zijn enorm makkelijk en simpel. Net als de game zelf eigenlijk.

De lage prijs zorgt er voor dat we vooraf niet al te hoge verwachtingen hadden van TETRA's Escape en dat voorgevoel bleek juist te zijn. Ook al ben ik een echte puzzel platformer fan, TETRA's Escape weet niet te boeien en biedt geen uitdaging. De game is binnen anderhalf uur uit te spelen. Het leuke uitstapje naar het voor iedereen welbekende Tetris is één van de weinige interessante aspecten aan deze game. Ik zou hem dus vooral overslaan, als je niet van games houdt die je gemakkelijk 100% compleet kunt krijgen.

TETRA's Escape is op dit moment beschikbaar in de Store voor de prijs van €3,99 (aanbieding nog 7 dagen geldig, normale prijs is €4,99).

Review code beschikbaar gesteld door The Dutch Gamers.

TETRA's Escape - Review