100
0
75

Voor de Xbox One is het nieuwe zoek- en puzzelspel van de makers van Artifex Mundi uitgekomen. Dit keer met de titel genaamd Abyss: The Wraiths of Eden. Het verhaal gaat over een vrouw waarvan haar verloofde, de onder water ontdekkingsreiziger genaamd Robert Marceau, vermist is geraakt in de donkere diepte van de oceaan. Zij gelooft dat hij nog leeft en haar nodig heeft. Daarom besluit ze hem achterna te duiken, naar de geheimzinnige onderwaterstad Eden.

De makers hebben weer veel aandacht geschonken aan de graphics. Ze hebben een prachtige art deco onderwaterwereld gecreëerd.  Een wereld met allemaal geheime puzzels en zoekspellen, wat ik persoonlijk helemaal geweldig vind.

Je hebt in deze game dus een puzzelspel of een zoekspel (hide and seek), waarbij je de goed verstopte voorwerpen moet vinden. Heb je deze gevonden, dan worden ze netjes afgestreept van de lijst. Heb je álle items gevonden, dan word je beloond met een voorwerp dat je later in het spel nodig hebt om verder te gaan. Voor sommige voorwerpen moet je iets extra’s doen, voordat je deze te pakken hebt. Deze zijn op de lijst in het blauw aangegeven. De puzzels zijn erg gevarieerd. Wel vind ik dat er soms oude Engelse benamingen worden gebruikt, maar aan de andere kant, je leert er wel weer van.

Als je een voorwerp gevonden hebt door middel van een puzzel- of een zoekgame, dan moet je deze bij het voorwerp voegen waar het voor bedoeld is. Bijvoorbeeld een knop van een kastdeur aan het deurtje bevestigen waardoor je weer iets nieuws kunt vinden, zodat je weer verder komt in het spel. Soms krijg je te maken met verrassingseffecten wanneer jij iets gebruikt, af en toe is dat zelfs met een flink schrikeffect (wat trouwens heel erg mee valt).

Zelf heb ik er dit keer ervoor gekozen om het spel in expert modus te spelen, maar er is ook een mogelijkheid om het spel casual te spelen, die natuurlijk ideaal is voor beginners. Hierbij krijg je in het begin van het spel een kleine tutorial, zodat je precies weet wat je moet doen. Als je even wacht, worden er hints gegeven (in de vorm van glinsteringen). Op de map kun je zien waar je bent en waar er een actie te vinden is. Daarbij zal de hint knop zich sneller opladen. Ook kun je een zoekspel omzeilen, in plaats daarvan word er een soort domino spel aangeboden. Heb je deze volbracht, dan krijg je hetzelfde voorwerp, die je zou hebben gekregen bij dit zoekspel. In de expert modus ben je veel meer op jezelf aangewezen. Dus geen hints en geen aanduiding waar een actie is op de kaart, je ziet dus alleen maar waar je bent. Daarbij laadt de hint knop zich veel langzamer op en wordt er geen dominospel aangeboden om een zoekspel te kunnen omzeilen.

Wanneer je het spel uitgespeeld hebt, wordt er een bonus game ontgrendeld. Deze kan je ook weer in casual of expert modus spelen, aan jou de keuze. Dit 30 minuten durende minispel is een prequel van de main game en gaat over Greg. Dit personage ben je dan al eerder in het spel tegengekomen. Hij leeft met zijn zwangere vrouw Laura in Eden. Laura houdt de vijanden die Eden als een politiestaat heersen en the Legates worden genoemd, in de gaten. Helaas voor Laura hebben de Legates het door dat zij hen in de gaten houdt. Wanneer Greg thuis komt, is Laura verdwenen. Aan jou de taak om zijn vrouw en ongeboren kind te redden.

De makers hebben weer prachtig gemakkelijk te volgen verhaal verzonnen, waardoor je ook geïntrigeerd raakt en het spel verder wilt spelen. Erg knap van Artifex Mundi, zeker gezien het feit dat ze vaak dit soort spellen uitgeven. Qua graphics vind ik het jammer dat wanneer een personage aan het woord komt in de game, de woorden niet overeenkomen met de bewegingen van de mond. Dat ziet er een beetje gek uit. Een ander minpunt is dat de muziek op een gegeven moment kan gaan irriteren, maar dat is persoonlijk.

Ik vind het spel zeer goed te doen, zelfs in expert modus. Eerlijk gezegd vind ik het best makkelijk. Wanneer je het spel in de casual modus speelt, dan kan je al binnen twee a drie uur klaar zijn. Ik heb spellen van Artifex Mundi gespeeld, waarbij de zoek- en puzzelspellen echt moeilijk waren en dus langer duurden. Toch, wanneer je net als ik van deze spellen houdt, wil ik je dit spel graag aanraden.

Reviewer: Lydia

Abyss: The Wraiths of Eden - Review

03 november 2017 - 157 remove_red_eye