100
0
68

De geur van afgesleten rubber, het geluid van piepende banden en natuurlijk de loeiende sirenes van de politiewagens die je op de huid zitten. Dat is Need for Speed Payback. De nieuwste titel in de Need for Speed serie legt meer dan ooit de focus op explosieve en theatrale elementen om er voor de zorgen dat deze game echt je woonkamer in knalt. Vanaf 10 november kunnen alle liefhebbers van racegames zich vol op de opvolger van Need for Speed (2015) storten.

Zodra je de game opstart lijkt het alsof je midden in een race film zit. Af en toe moet je jezelf er aan herinneren dat je de controller op pakt om met je auto de wegen van Fortune Valley onveilig te maken. Explosies, crashende auto’s, loeiende politiesirenes, overal om je heen is er actie. En al die actie vindt plaats rondom een groep vrienden met ieder hun eigen stijl en specialiteiten: Tyler, Mac en Jess. Zij zijn 6 maanden geleden gepiepeld door de organisatie “The House”, die vanaf dat moment alle straatraces (en uitslagen) in handen hebben. De hoogste tijd voor payback dus!

Zoals gezegd kent de game in het begin vooral een knallende start met hoog tempo. Je leert alle karakters kennen en rijdt door de verhaallijn van de ene naar de andere race en locatie. Flink minpunt is dat je na het eerste gedeelte van zo’n 1,5 tot 2 uur abrupt uit de actie gehaald wordt en in je eentje in een open wereld staat. Ineens mag je zelf bepalen welke quests, races en andere dingetjes je aandacht trekken via de map. Je gaat van een bijna filmisch uitgewerkte single player ervaring naar een volledig open wereld systeem. Iets wat naar mijn idee wat meer in balans had kunnen zijn, omdat het op deze manier een te groot contrast is.

In Need for Speed: Payback kun je meer dan ooit aan je auto sleutelen. Of het nou een likje verf is of een vette spoiler, alles is mogelijk. De garage zal voor velen een plek zijn waar heel wat uurtjes werk in tuning en customization gaat zitten. Heerlijk! En voor het spelverloop zeker ook nodig, want sommige races zullen alleen haalbaal zijn met de perfect aangepaste auto. Wat nieuw is in dit thema binnen Need for Speed: Payback zijn de Speed Cards. Dit zijn random kaarten die je, naast geld, kunt verdienen door races te winnen. Ze gelden voor een bepaalde categorie van je auto die je met deze kaarten kunt upgraden, bijvoorbeeld snelheid, remmen of nitro boost. Als je een kaart krijgt die je niet handig vindt of gewoon niet wilt gebruiken, kun je deze verkopen en je centen ergens anders aan besteden. In mijn ogen niet echt een logische combinatie, auto’s en kaarten, maar goed het brengt wat variatie in de game en dat is op zich wel leuk.

Wat ik persoonlijk wat minder vind aan deze game is de besturing. Oké, ik ben geen die-hard race gamer, maar zelfs op het makkelijkste niveau was het echt flink wennen aan de besturing. Al door het kleinste foutje raak je snel de controle over je auto kwijt als je even niet op let, al varieert dat wel met het type auto dat je op dat moment bestuurt. Gelukkig went dit zodra je even in de game zit maar wat mij betreft had die besturing wat verfijnder mogen zijn, het voelt hier en daar gewoon niet helemaal soepel.

Daarnaast is het ook jammer dat de graphics hier en daar wat matig ogen, vooral in de details van omgevingen en landschappen die wat dichterbij komen op beeld. Ook de personages missen hier en daar wat levendigheid of echtheid, vooral in de ogen, hoewel de bewegingen wel gewoon natuurlijk overkomen. Je hoeft deze game op dit gebied dus niet met bijvoorbeeld Forza Horizon 3 te vergelijken, want dat niveau wordt totaal niet gehaald. Misschien ben ik hierin wat kritisch, want in het algemeen ziet de game er zeker oké uit, maar de lat ligt tegenwoordig toch vrij hoog en zeker met de One X Enhanced games.

Al met al zal deze game ondanks de minpunten hier en daar zeker als vermakelijk worden gezien en door de open wereld is er voor iedereen wat wils. De game komt uit op vrijdag 10 november en zal enhanced zijn voor de gamers die het op hun gloednieuwe Xbox One X willen gaan spelen.

Need for Speed: Payback - Review

05 november 2017 - 153 remove_red_eye

68/ 100