100
0
70

Een lange tijd geleden stond deze egel nog lijnrecht tegenover Super Mario en zorgde er voor dat veel hardcore Nintendo fans destijds wel even jaloers naar Sega’s paradepaardje keken. Echter ging het met Sonic al snel mis waarin Mario zich perfecte leende voor de 3D gaming wereld en zat men bij Sega met de handen in het haar. Hoe krijgen wij Sonic in 3D en zo snel mogelijk ook? En op de Sega Saturn werd al duidelijk gemaakt dat dit een mega opgave zou worden met Sonic 3D Blast en het flopte ook extreem. Het duurde dan ook gigantisch lang voordat ze bij Team Sonic door hadden hoe ze een 3D Sonic game moesten maken. Dit kwam pas echt tot hun recht rond de millennium wisseling met Sonic Adventure en misschien nog wel meer met Sonic Adventure 2.

Echter na Sonic Adventure 2 ging het weer bergafwaarts met Sonic 06 als kers op de taart, die nog steeds gezien wordt als een van de slechtste games van die generatie. Het kostte dan ook gigantisch veel moeite om dit fiasco te overkomen. Het hielp zeker niet mee dat er sindsdien praktisch alleen maar matige games uit kwamen, tot zelfs een paar enorm slechte titels. De laatste tijd leek het er op dat ze hun roots terug gevonden hadden met het meer dan boven verwachting uitkomende Sonic Generations en het afgelopen jaar uitgebrachte Sonic Mania. Ze kunnen het blijkbaar wel, dus mijn verwachting  voor Sonic Forces was dan ook zeer hoog, aangezien het gemaakt werd door het team achter Sonic Generations (voor mij persoonlijk de beste Sonic game sinds Adventure 2). Maar kan Sonic Forces het ook écht waar maken?

En dit is beetje een hekel punt. Aan de ene kant is het wel degelijk een goed vervolg op Generations, maar aan de andere kant is het een volledige overkill aan content. Alsof een kind met een sugar rush in de snoepwinkel jou gaat vertellen wat het lekkerste snoepje is. Waardoor de game soms wat rommelig aanvoelt.

Sonic Forces begint eigenlijk qua verhaal best strak en duister. Dr Robotnik (ik ben van de oude stempel en Dr Eggman klinkt gewoon niet) heeft een nieuwe nemesis (Infinite) gemaakt voor Sonic die in alles sneller is dan Sonic zelf. Je ziet gelijk dat er stront aan de knikker is want alle grote eindbazen van voorgaande delen hebben zich samengevoegd in een collectief met Dr Robotnik en Infinite aan het roer. Het gaat dan ook faliekant mis en al binnen de eerste minuten van de game wordt sonic verslagen en neemt robotnik de wereld over.

Enkele maanden later kom je bij het verzet terecht, geleid door OA Knuckles, Amy en Silver en de rest van de kermis klanten uit het Sonic universum die niemand kent. Op dit moment krijg je de kans om je eigen Sonic Universum karakter te maken met tal van keuzes in kleur, ras en uitdrukking. Maar ook qua pakjes, brilletjes, shirts, jurkjes en meer. Vanaf dat moment ga je samen met het team van Sonic proberen Sonic te bevrijden. Ondertussen is Tails afgezonderd van het team van Sonic en is zelf op zoek gegaan, waarin hij hulp heeft gekregen van 16 bits Sonic uit het andere universum zoals in Generations.

De gameplay is een beetje overal en nergens. De game bevat in totaal zo’n 40 levels, die variëren van geweldig tot middelmatig, van chaotisch tot perfecte flow. Om je een voorbeeld te geven van het eerste level. Deze begint in 3D Sonic stijl en je kijkt vanaf derde persoon met Sonic mee. Dit deel voelt gigantisch geautomatiseerd en je hoeft bijna niets anders te doen dan alleen de boost knop te gebruiken en af en toe eens van links naar rechts te bewegen. Waarna je midlevel ineens veranderd naar 2D Sonic mode en je hem vanaf de zijkant bekijkt. Waar je meer platform aspecten krijgt, om daarna weer in 3D modus een soort hack and slash spel te beginnen met hordes aan vijanden. En dit alles krijg je in een goede 2 a 3 minuten voorgeschoteld, waarna je schuimbekkend op de bank ligt in foetus houding, want holy moly wat vliegen je de kleuren om de oren in dit spel, echt grandioos. Nog een klein puntje van kritiek. Ik had behoorlijk vaak het gevoel meer een ritme game te spelen dan echt wat te doen. Want als je de flow van het level door hebt, kun je bijna van tevoren een toetsen combinatie in vullen om zodoende het level door te sprinten qua gevoel. Niet dat dit slecht is maar het viel wel op.

De graphics zijn gewoon geweldig in dit spel. Ik kan mij de laatste keer niet herinneren dat ik een game heb gespeeld met zoveel kleur en pracht. Ook het gevoel van snelheid is fenominaal. De game is getest op de nieuwe Xbox one X en in de 60FPS ziet deze game er gewoon gruwelijk mooi uit. Het spat werkelijk van je scherm af en is alleen hierom al een top techdemo om te laten zien wat de One X in huis heeft.

De game biedt daarnaast gigantisch veel content en heel eerlijk, ook best veel replay waarde. Met 40 actie levels is dit een van de meest uitgebreide Sonic games ooit gemaakt. Echter, aangezien de meeste levels na een paar keer oefenen met gemak in 2 minuten uitgespeeld kunnen worden, kan je als je goed genoeg bent, en puur en alleen voor de story gaat, de game in 2 uur uitspelen. Echter biedt de game continue side missions, daily missions en weekly missions in de vorm van oudere levels met een extra moeilijkheidsgraad. Daarnaast biedt de game ook gigantisch veel extra’s in de vorm van kleding, pakjes van alles zonder dat je er microtransactions voor hoeft te doen, alles is in-game te halen! Heerlijk dit en verdient ook dikke pluspunten in mijn ogen.

De moeilijkheidsgraad van de game ligt echter wel vrij laag bij deze gam, en misschien vind ik dat nog niet eens zo erg want op deze manier kunnen de jongere gamers er ook doorheen komen. Ik merkte zelf al snel dat ik door de helft van de game was na goed anderhalf uur spelen. Met goed 40 levels is het een prima pakket. Alleen wel jammer dat je door sommige levels heel snel doorheen kan racen. Misschien heet het daarom wel Sonic?

Al met al is deze Sonic meer gericht op de wat jongere spelers. En ga je als Hardcore Sonic fan echt wel wat schoonheidsfoutjes zien, met soms echt wat cheap death momenten waarop je serieus de game de schuld kan geven en even een facepalm momentje hebt. Ook het feit dat het Sonic Team echt serieus de game tot aan de nok toe gevuld heeft met content doet het dit soms wat overlopen.

Al met al geen slecht spel maar voor de hardcore Sonic fans zou ik zeggen koop Sonic Mania. Wil je een zeer laagdrempelige Sonic game hebben die je met het hele gezin wil kunnen spelen en vind je het leuk om na elk level te worden beloond met nieuwe prutseltjes waarmee je je karakter kan aankleden, dan is dit 100% jouw game. Dat de game er daarnaast ook nog eens prachtig mooi uitziet en heerlijk loopt zonder framedrops of andere onzin is natuurlijk puik! Daarnaast heeft de game een zeer vriendelijke prijs van €39,99 en gelukkig niets geen microtransactions.

Sonic Forces is nu overal te koop zowel digitaal als op disk. De game is getest voor zo’n 4 uur en is beschikbaar gesteld door uitgever.

Sonic Forces - Review

08 november 2017 - 238 remove_red_eye