100
0
82

Voor de EA Access abonnees was het voetbalfestijn, dat FIFA heet, al enkele dagen begonnen. Met hun EA Access abonnement konden zij voor de officiële release een trial van de volledige game voor 10 uur lang spelen. Ook de FUT web app en Companion app zijn inmiddels in de lucht. En nu is FIFA 19 ook eindelijk uit. Er is dus afgefloten voor een nieuw FIFA seizoen! Maar levert EA voldoende om zijn fans te bekoren en PES 2019 voor te blijven?

De game start in ieder geval heerlijk op... met de UEFA Champions League tune! Ja, dat lees je goed. FIFA heeft vanaf dit jaar ook de licenties van de UEFA Champions League van het bordje van PES afgekaapt. De intro van FIFA 19 is daarbij wel een klap in het gezicht van Konami, die de UEFA licenties sinds dit jaar kwijt is. Maar wat heeft FIFA 19 nog meer te bieden?

Game Modes

Elk jaar blijft voor mij de vraag opkomen of EA voldoende kan investeren in zijn jaarlijkse FIFA titel, om deze aan te laten voelen als een volwaardige nieuwe game in plaats van een uitbreiding, waarbij enkele spelers van tenue zijn gewisselt. Zo ook dit jaar.

Helaas zijn er dit jaar (weer) geen veranderingen aangebracht in de Carrière modus. Ontzettend jammer, want hier kan zoveel meer diepgang in aangebracht worden. Waar wel flink wat verandering in is aangevracht, is de Kick Off game mode. Deze was eerst redelijk saai en oppervlakkig, je kon er een oefenwedstrijd mee spelen en daarbij hielden de mogelijkheden eigenlijk wel op. Nu is er een grote hoeveelheid aan keuzes toegevoegd, die een stukje fun factor toevoegen aan de game.

Fifa 19 custom match survival mode

Een van de meest opvallende is de 'Survival mode', waarbij EA waarschijnlijk stiekem wat inspiratie heeft gevonden in de battle royale hype die op dit moment heerst. In de Survival mode speel je een wedstrijd waarbij je elke keer dat je scoort een random speler verliest (de keeper uitgezonderd). Na elk doelpunt sta je dus met een man minder op het veld. Hierdoor krijgt de wedstrijd wat meer balans, want als je een tegenstander normaal gezien overklast, sta je zomaar met drie man minder op het veld. En dan zul je toch creatief moeten zijn om de wedstrijd definitief naar je toe te trekken.

Behalve Survival mode zijn er nog enkele andere 'Custom game' opties toegevoegd, zoals 'Long Range', 'Header & Volleys' en zelfs een game mode waarbij er totaal geen regels gelden. Waar de Kick Off voorheen voelde als een lege optie, geeft de game mode in FIFA 19 abslouut meer diepte aan de game en meer mogelijkheden om de fun factor met vrienden te verhogen.

De gameplay van FIFA 19 is verrassend vernieuwd. Er zijn enkele belangrijke componenten toegevoegd aan het spel. Een van de belangrijkste is het 'active touch system', waarbij een bal aannemen, passen en schieten en bewegen met de bal aan de voet een stuk natuurlijker en realistischer aanvoelen. Als je dit principe onder de knie hebt, geeft dit je meer mogelijkheden en kun je de bal beter controleren. De nieuwe tools en animaties zorgen voor innovatieve gameplay.

Fifa 19 active touch system

Een ander nieuw gameplay element is 'timed finishing'. Je kunt nu een bal op twee manieren afwerken, waarbij de eerste de reguliere manier is door op 'B' te duwen terwijl je de bal richting meegeeft. Hoe langer je 'B' ingedrukt houdt, hoe krachtiger het schot. Met timed finishing kun je echter meer kracht en precisie in je schot verwerken, al kleeft er wel meer risico aan. Je timing zal namelijk goed genoeg moeten zijn om er een perfect schot van te maken.

Fifa 19 timed finishing

Ook nieuw in FIFA 19 zijn de 'dynamic tactics', die je ontelbare mogelijkheden geven om een tactiek te gebruiken die past bij jouw speelstijl. Dit geeft je meer vrijheid en creativiteit om jouw tegenstander slimmer af te zijn.

Verder zijn er nog wat kleine wijzigingen doorgevoerd. Zo zie je nu met een kleine gelige cursor boven het hoofd van de speler welke speler je pakt als je switcht. Dit kan erg handig zijn om een beetje vooruit te denken.

Al met al lijkt het erop alsof EA stiekem wat meer naar Konami heeft gekeken en zich nu (ook) richt op meer realistische gameplay, zoals die waar PES al jaren om bekend staat. EA zorgt er in ieder geval voor dat PES het vuur aan de schenen gelegd krijgt, nu het ook in gameplay meer concurreert, naast het feit dat het al voorloper is in de licenties en razendpopulaire FUT game mode.

FUT

Fifa Ultimate Team, kortweg FUT, blijft de populairste game mode van de FIFA gameserie. Het openen van packs is één van de meest verslavende dingen aan FIFA, of je er nu goede spelers uit haalt of niet. Elke keer vind je wel een reden om nog een pack te openen. In FIFA 19 is dat niet anders. Gelukkig! Of toch niet...?

Fifa 19 ultimate team FUT Neymar

Binnen het speltype FUT zijn er enkele nieuwe manieren toegevoegd om coins en andere beloningen te verdienen. Uiteraard kan dat nog steeds via de dagelijkse en wekelijkse doelstellingen en de Squad Builder Challenges. In FIFA 19 kan dat nu ook via 'Division Rivals' en 'Champions Points'. Division Rivals vervangt de 'online season' game mode van FUT. Je speelt hierin enkele kwalificatiewedstrijden om je spelniveau te bepalen. Op basis hiervan word je ingedeeld in één van de tien divisies en speel je tegen tegenstanders met een vergelijkbaar niveau. Hiermee zijn wekelijks toffe beloningen te verdienen. Hoe hoger je rang, hoe groter de beloning uiteraard.

Fifa 19 FUT central menu

De punten die je verdient in de Division Rivals game mode zijn Champions Points en deze helpen je kwalificeren voor de Weekend League. Kun je jezelf kwalificeren, maar heb je geen tijd om deel te nemen aan de Weekend League? Dan kun je jouw Champions Points bewaren voor later. Zo speel je nooit voor niks. Bij het vaststellen van je rang, kun je als beloning kiezen voor extra Champions Points en zo jouw deelname aan de Weekend League veilig te stellen.

Fifa 19 FUT new icons Cruijf

Daarnaast zijn er ook nieuwe FUT icons toegevoegd, waaronder Johan Cruijf. Eindelijk krijgt deze Nederlandse held een verdiende Icon status, met een prima waardering van maar liefst 94. Ook onder andere Clarence Seedorf, Frank Lampard, Steven Gerrard, Raul en Rivaldo zijn nu beschikbaar als FUT Icon. Ook in FUT zijn er dus best wat verfrissende componenten toegevoegd.

The Journey

The Journey heeft in FIFA 19 een vervolg gekregen, genaamd 'The Journey: Champions'. Hierbij wordt uiteraard ingespeeld op de verkregen licenties voor het grootste voetbaltoernooi van Europa. Alex Hunter, de hoofdpersoon die we ook in FIFA 17 en 18 al volgden, gaat zijn avontuur verder waar hij was gebleven. En al snel wordt duidelijk dat hij een dikke transfer kan maken naar Real Madrid. Hier moet hij de leegte van het vertrek van Cristiano Ronaldo naar Juventus opvullen. Geen gemakkelijke klus!

Fifa 19 the journey champions

In FIFA 18 voelde het tweede deel van The Journey wat langdradig aan. In FIFA 19 is het begin van The Journey spectaculair. Zonder al te veel te verklappen, heeft de eerste wedstrijd een wel erg speciaal tintje gekregen. In The Journey: Champions volg je niet allee Alex Hunter, ook zijn zus Kim en zijn beste vriend Danny zul je moeten helpen de top te bereiken. Dit geeft wat variatie en een leuke draai aan het verhaal.

Eindoordeel

Met een flinke hoeveelheid nieuwe mogelijkheden heeft EA aardig wat game modes toegevoegd en/of nieuw leven ingeblazen. De toevoeging van de UEFA licenties is voor elke voetbalfan natuurlijk prachtig. Ook de gameplay heeft enkele positieve wijzigingen ondergaan. Alles in de game ziet er flashy uit, hoewel het menu hier en daar wat simpeler weergegeven had mogen worden. FIFA 19 scoort daarmee een zeer dikke voldoende, maar een echte knaller zit er helaas niet in dit jaar. Het blijft hopen tot EA inziet dat we een toevoeging als FIFA Street erg zouden waarderen... Wie weet, in FIFA 20.

Fifa 19 cover Cristiano Ronaldo

Fifa 19 - Review

21 september 2018 - 942 remove_red_eye