100
0
72

Sul sul, tha si a reva. Reda di goo, vadish! Niemand zal de exacte vertaling kennen, maar degenen die vroeger vaker uren achter hun pc zaten om The Sims te spelen zullen dit gebrabbel herkennen als het Simlish, de taal van de Sims. Uren gebrabbel, gezelligheid, feestjes en romantiek. Beginnen met het bouwen van een huis en verder nergens meer aan toe komen omdat het zo verslavend is. Een van je Sims laten zwemmen in het zwembad en vervolgens het trapje weg halen. Of je baby op de BBQ leggen. Tal van sentimentele jeugdherinneringen lieten mij een sprongetje van vreugde maken toen ik te horen kreeg dat The Sims 4 uitgebracht zou gaan worden voor Xbox One. En inmiddels is het zo ver! De game zal officieel uitkomen op 17 november. Tijd om eens te toetsen of die enthousiaste jeugdherinneringen aan deze serie nog steeds boven kunnen komen met de console versie van The Sims 4.

Voor de mensen die nog nooit iets gehoord of gezien hebben van The Sims. Deze game serie die ontstond in het jaar 2000 (oké, en nu voel ik me ineens vrij oud als ik me besef dat het eerste deel zo’n 17 jaar geleden verscheen...) is in opzet een levenssimulatiegame. Je creëert personen, die Sims worden genoemd en leeft hun leven. Je bouwt hun huizen, je onderhoudt hun relaties, alle levensaspecten komen terug in de game. Het staat je vrij om alles te doen wat je wil. Maak een kopie van je eigen leven of fantaseer er op los en doe de gekste dingen. Alles kan in The Sims.

Je begint de game door jouw eerste Sim gezin te creëren. Man, vrouw, dik, dun, kort, lang, alles is mogelijk. Tot in de kleinste details kun je lichamen en onderdelen daarvan aanpassen. Vervolgens moet je een keuze maken tussen allerlei kleding en accessoires. Als je tevreden bent over het uiterlijk van jouw Sims, is het tijd om ze een naam en persoonlijkheid te geven. De eigenschappen die je ze toeschrijft, zullen tot uiting komen in de game. Zo zal een Sim met de eigenschap romantiek eerder romantische relaties aan gaan, dan een Sim zonder deze eigenschap. Het is misschien overbodig om te benoemen, maar dit eerste aspect van de game kan je al gauw zo’n 30 tot 60 minuten van je tijd kosten. Gewoon omdat het zo leuk is om het perfecte Sim gezin te maken!

The Sims 4 bestaat, zoals gewend, uit eerdere delen uit een bouw modus en een live modus. De omschrijvingen zeggen eigenlijk al genoeg. Zodra je Sims naar wens zijn aangepast, zul je waarschijnlijk als eerste de bouwmodus in gaan. Je Sims hebben immers een dak boven hun hoofd nodig. Hun leven wordt in de bouw modus op pauze gezet en je kunt helemaal los gaan met het perfecte huis en de mooiste inrichting.

Je wordt dan meteen geconfronteerd met een van de grote nadelen van de game, de besturing. Ik heb redelijk wat uurtjes gespendeerd aan verschillende delen van The Sims op pc en ik moet zeggen dat een muis toch wel erg fijn werkt in een game als deze. De besturing op console is redelijk ingewikkeld. Je kunt met de view button van je controller switchen tussen het buitenste menu en het binnenste menu. Het duurt echt wel enige tijd voordat je door hebt hoe je alle keuzes uit het menu kunt bereiken en dat frustreert soms zelfs een beetje. Het is als een zure appel waar je even doorheen moet, voordat je echt van de game kunt genieten. De belangrijkste tip die ik je kan meegeven is misschien wel dat je met het indrukken van de linkerstick een overzicht te zien krijgen van de besturing. Zo kun je altijd even nazoeken hoe het ook al weer zat.

Uiteindelijk heb ik de besturing redelijk onder de knie gekregen en is het best te doen om een leuk huis te bouwen en in te richten. De aanhouder wint, zullen we maar zeggen! Want zodra je weet hoe de besturing werkt, begint gelijk die verslavende factor een rol te spelen. Nog even een muur hier, een ander behang daar, de trap niet vergeten en ook nog een andere deur er in. De krachtige factor aan deze game, een soort LEGO-achtig proces van bouwen, afbreken en weer bouwen om alles te perfectioneren precies zoals jij dat graag wilt. Iets om jezelf uuuuuuuuren in te verliezen (je bent dus gewaarschuwd!)...

Als je van de bouw modus overschakelt naar live modus, leef je het leven van jouw Sims. Ze moeten eten, slapen, douchen en contact hebben met anderen. Ontbreekt het ze ergens aan, dan zul je dat zeker aan ze gaan merken! Het overschakelen zelf verloopt soms wat haperend, zelfs op de Xbox One X, dus dat is een beetje jammer. Maar de rest van de game loopt eigenlijk vlekkeloos. En zodra je eenmaal een leuk huisje, een leuke partner en een leuke baan hebt, loopt het leven van jou Sim(s) op rolletjes. The Sims 4 blijft dan ook net als alle voorgaande delen een heerlijke uitvlucht van de realiteit, om even een ander leven te kunnen leiden.

The Sims 4 - Review

10 november 2017 - 234 remove_red_eye

72/ 100