100
0
82

Op 17 november komt eindelijk het vervolg uit van Star Wars Battlefront, een game die op die dag exact 2 jaar geleden uit kwam en veel kritiek te verduren kreeg. Het grootste probleem met de game was een gebrek aan content. Waar er lovende kritiek was over de graphics en de gameplay, was het vooral een teleurstellende constatering dat de game zonder échte single player campaign (en dan hebben we het natuurlijk niet over de single player missies die EA als “single player ervaring” opvoerde in de tegenargumenten) niet af voelde. Ontzettend zonde, want de game zat vol vermaak en voelde goed aan. Daarnaast had Star Wars Battlefront, zeker in die periode, misschien wel de mooiste graphics van alle games​ di​e op​ dat moment waren uitgebracht op de Xbox One. Gelukkig heeft EA de kritiek serieus aangehoord en er nog acties op uitgezet ook. Want, jawel hoor, Star Wars Battlefront II heeft naast een hoop muliplayer game vermaak ook een échte single player campaign gekregen.

Single player campaign

In de single player campaign van Star Wars Battlefront II kruipen we in de huid van Iden Versio, een commandant in het leger van de Empire. Zij moet er voor zorgen dat de Rebels worden tegen gehouden en het Empire rijk overeind blijft. Je krijgt hierbij hulp van je trouwe kameraad, droid ID-10. En die blijkt ontzettend handig te zijn op sommige momenten! Maar inderdaad, je leest het goed, we bekijken dit verhaal dus vanuit de kant van de “bad guys”! En ja, ook dat lees je goed, de hoofdrol is weggelegd voor een bad ass chick, die ontzettend goed overweg kan met blasters. Een hele vette combinatie als je het mij vraagt. Zeker als je kijkt naar de variatie in de omgevingen waarmee je kennis maakt. Zo zit je in het begin van de game nog gevangen op een ruimteschip, waarna je later op prachtige planeten en zelfs in space battles visueel enorm kunt genieten. De verwachtingen na het eerste deel waren zeker hoog, maar Star Wars Battlefront II ziet er absoluut prachtig uit. Enige kleine nadeel van de campaign is dat deze relatief kort is. Afhankelijk van de moeilijkheidsgraad en hoeveel je verder wilt ontdekken, duurt de verhaallijn zo’n 5-8 uur in totaal. En hoewel je dit zeker als nadeel kunt bestempelen, is dit eigenlijk niet heel afwijkend van een campaign in games zoals bijvoorbeeld Call of Duty.

Met die verhaallijn zit het dus wat mij betreft wel goed. De gameplay van de campaign voelt eigenlijk best vertrouwd aan als je gewend bent met die van Star Wars Battlefront. Gedurende het verhaal zul je op verschillende locaties komen, waar je kennis maakt met de wapenkratten, star cards en collectibles. Hiermee bepaal je zelf hoe je de Rebels gaat tegen houden. Hou je van snipers en stealth of juist van run & gun praktijken gecombineerd met dikke explosies? Je komt op deze manier altijd wel aan je trekken. Het principe heeft wel wat weg uit de diverse Battlefield titels. Ook de star cards helpen je hierin een handje, want hiermee kun je namelijk speciale vaardigheden of tools vrij spelen die je kunt gebruiken in de game.

Multiplayer content

In de multiplayer zijn best wat wijzigingen aangebracht ten opzichte van het eerste deel. Naast de single player campaign die is toegevoegd, heeft ook de multiplayer namelijk meer content gekregen. Zo speel je online in álle 3 de tijdperken van Star Wars. Van Kamino tot Endor, van Naboo to Takodonna, alle hoeken van het Star Wars universum komen aan bod in 14 verschillende maps. Natuurlijk zijn die maps te spelen via diverse multiplayer game modes. De meest in het oog springende mode is de Galactic Assault, waar tot wel 40 spelers tegelijk het strijdveld betreden. Maar ook als je zin hebt in iets kleinschaligers zoals Strike of Blast, heeft Battlefront II voor jou de passende game mode. Uiteraard zijn er ook game modes die specifiek gericht zijn op de Heroes uit Star Wars.

Progressie en klassen

Je progressie in de multiplayer zorgt er voor dat je allerlei nieuwe star cards en speciale vaardigheden vrij kunt spelen. En die zijn vaak specifiek gekoppeld aan de betreffende klassen. In tegenstelling tot Star Wars Battlefront, kies je in Star Wars Battlefront II elke spawn beurt voor één van de vier basisklassen: assault, heavy, officer of specialist. De mensen waarmee je tegelijk (opnieuw) in de game spawnt, maken deel uit van jouw squad. Als je goed samenspeelt, kun je hiermee extra punten scoren. Het is daardoor echter wel minder interessant om met je Xbox Live party samen te spelen, omdat dit tactisch wat lastiger gaat. Ik hoop dat ze hier nog aanpassingen in gaan doen. Elk van de klassen heeft zijn eigen wapens en vaardigheden en moet je in niveau omhoog spelen om meer te unlocken, zoals bijvoorbeeld het slot van de 2e en 3e star card. Naast de grondtroepen, kun je op deze manier ook elke specifieke hero en de star fighters upgraden naar wens. De star cards en crafting parts kun je verkrijgen uit loot crates, die je kunt kopen met in​-game credits. Die verdien je door (veel en goed) te spelen, maar kun je ook krijgen door het behalen van specifieke challenges, zoals het winnen van een bepaalde game mode of het maken van kills met een specifiek wapen. Krijg je niet die specifieke kaart die jij heel graag wilt? Dan is er nog de mogelijkheid om deze te craften met de verzamelde crafting parts die je hebt verkregen. Hierdoor kies je zelf voor de stijl die bij jou past en dit geeft je uiteraard voordelen op het strijdveld.

Al deze nieuwe elementen brengen zeker variatie in het progressie proces, maar maken het ook enigszins (en wat onnodig) ingewikkeld, zeker voor startende spelers. Bijkomend nadeel is daarnaast dat je de verdiende credits uit de laatste multiplayer match pas kunt binnen halen door uit de game terug naar het menu te gaan en daar je credits te spenderen aan bijvoorbeeld een loot crate. Jammer dat dit niet in de wachttijd naar de volgende game kan, want hiermee gaat de snelheid er flink uit. Zeker omdat het teruggaan naar het hoofdmenu hier en daar redelijk wat tijd kost, zelfs op de Xbox One X.

Een andere flinke wijziging in Battlefront II is de besturing van voertuigen. De Starfighter Assault game mode is absoluut prachtig en een droom voor vele Star Wars fans. De besturing is echter flink omgegooid. Met name de linkerstick heeft een hele andere functie gekregen, aangezien de functie om met je voertuig om zijn eigen as te draaien hiermee flink de boventoon heeft gekregen. Deze functie is toegevoegd om je meer mogelijkheden te geven vijandelijke aanvallen af te wenden, maar zal je zeker in het begin flink wat tijd kosten om goed onder de knie te krijgen. Wanneer je de techniek eenmaal beheerst, is deze game mode werkelijk een genot om te spelen.

Arcade

Naast de multiplayer game modes en de campaign is er ook een mogelijkheid om offline te spelen in de arcade game modes. Dit is een beetje vergelijkbaar met de missies uit het eerste deel. Je speelt solo of split screen co-op om zoveel mogelijk AI vijanden in een bepaalde tijd. Het is een goede manier om beter bekend te raken met de game en het progressiesysteem, maar voor mij persoonlijk zal het niet meer dan dat zijn.

Al met al heeft EA dus zeker geluisterd naar de kritiek die er was als reactie op Star Wars Battlefront. Star Wars Battlefront II heeft veel meer content, zowel in de single player ​campaign als in de multiplayer. Zoals we al een beetje mochten verwacht​en​, ziet de game er daarnaast echt adembenemend uit. Het is echt een genot om door alle Star Wars tijdperken te vliegen en al je favoriete karakters de revue te zien passeren. Twee flinke minpunten zijn wat mij betreft de besturing van de voertuigen en de onnodig ingewikkelde manieren om progressie te maken. Je zult je een aantal zaken eigen moeten maken om zo goed mogelijk van deze game te kunnen genieten. Maar degenen die daar door heen komen, hebben zeker weer een toppertje in handen om vele uurtjes plezier uit te halen.

Star Wars Battlefront II - Review

14 november 2017 - 1151 remove_red_eye

Single player campaign