100
0
85

L.A. Noire kwam oorspronkelijk in mei 2011 uit op de Xbox 360. Het is één van de 360 titels die me altijd is bij gebleven. Mentaal, maar ook fysiek! Het was één van de games die ik altijd in de kast heb bewaard, in de hoop hem ooit in een nieuwsbericht over backwards compatible games terug te vinden. En zomaar uit het niets kwam daar ineens het nieuws dat er geen BC versie zou komen maar een remaster! Insta-buy voor mij!

Verhaallijn

In L.A. Noire volg je de hoofdpersoon Cole Phelps. Phelps komt vers uit de 2e wereldoorlog en meldt zich bij de politie. Daar blijkt dat zijn proactieve houding en goede speurwerk hem al snel promotie opleveren. Je krijgt al snel een partner aangewezen waarmee je de ene na de andere case af werkt. Speurwerk naar hints en bewijsmateriaal en het ondervragen van verdachten en getuigen zijn dagelijkse kost. Door de sfeer, muziek en stijl van de game waan je je helemaal in het verleden. Je kunt je dus heerlijk verliezen in deze game, want in totaal ben je er wel zo’n 20 uurtjes mee zoet.

Gameplay en besturing

Hoewel de game is uitgebracht door Rockstar games en je terwijl je in je auto naar de volgende locatie rijdt een beetje een GTA gevoel krijgt, kun je niet echt spreken van een open wereld game. De missies maken de game vrij lineair, op een enkele uitspatting na van een melding van straatcriminaliteit waar je af en toe op kunt reageren. Maar dat is helemaal niet erg, hierdoor wordt je ook niet afgeleid van de inhoud. En die verveelt eigenlijk geen moment. Met de verschillende outfits die je vrij kunt spelen, kun je Phelps ook nog enkele voordelen geven in zijn zoektocht naar gerechtigheid. Zo kun je met bepaalde outfits langer overeind blijven in een gevecht of beter schieten met bepaalde pistolen.

Er zijn een aantal situaties in de game die steeds terug komen. Uiteraard hoort daar het onderzoeken van een crime scene bij. Met uiterste nauwkeurigheid moet je alle details goed in je op nemen om zoveel mogelijk bewijs te vinden. Dit blijft altijd vermakelijk. Hier en daar zul je ook te maken krijgen met een verdachte die ineens de benen neemt. En bij deze achtervolgingen komt de soms wat stroeve besturing om de hoek kijken. Het is me enkele keren voor gekomen dat ik een achtervolging opnieuw moest starten omdat Phelps niet automatisch over een hekje sprong, of ergens achter bleef hangen. Ook het richten in schiet incidenten wil niet altijd even soepel lopen. Het kan je zomaar gebeuren dat je een onschuldig persoon neer schiet in plaats van de verdachte die deze persoon als levend schild gebruikte. En de ondervragingen? Dat is echt het pronkstukje van de game. De perfecte gezichtsanimaties zul je in je voordeel moeten gebruiken om te bepalen of degene die voor je staat de waarheid spreekt of niet… En zit je verkeerd? Dan kom je maar heel moeilijk verder en zul je verder moeten zoeken naar meer bewijsmateriaal om de verdachte in een hoek te kunnen zetten. Het zit ‘m in de kleine details, lichaamstaal zegt soms meer dan gesproken woorden. Hoe beter jij (lees: Phelps) zijn werk doet, hoe meer punten je verdient en hoe sneller je in rank omhoog schiet.

Remaster vs. 360 game

De L.A. Noire remaster heeft een aantal voordelen ten opzichte van de 360 versie. Zo biedt de Xbox One versie 4K ondersteuning waardoor texturen er beter uit zien en de weersomstandigheden mooier over komen. Ook de camerahoeken zijn verbeterd in de nieuwe versie. Wat opvalt is dat de gezichtsuitdrukkingen en bewegingen van gezichtsspieren tijdens het praten echt ongelofelijk goed zijn uitgewerkt. Dat was al zo in de 360 versie, waarbij de game hierin ver vooruit liep op andere games, maar in de remaster versie komt dit echt weer subliem over.

De Xbox One remaster versie bevat tevens alle uitgebrachte DLC van de 360 versie, waaronder enkele nieuwe cases, een link naar GTA en daarnaast ook enkele outfits met ieder zijn eigen specialiteit. Extra content en dus extra plezier!

De game heeft daarnaast enkele kleine wijzigingen ondergaan. Waar je in de 360 game in ondervragingen moest aangeven of iemand de waarheid sprak of een leugen, kun je in de remaster kiezen voor een “bad cop” vs. “good cop” stijl. In de praktijk zal deze wijziging echter weinig verschil opleveren.

De game is met zijn zachte prijsje een ultieme aanrader voor iedereen die er nog nooit aan toegekomen is en zichzelf heerlijk kan vermakelijk met een interessante single player game. Voor het zachte prijsje van €39,99 is de game ook voor mensen die de game al op de 360 gespeeld hebben zeker nog de moeite waard. L.A. Noire is zo’n game die iedereen een keer gespeeld zou moeten hebben wat mij betreft.

L.A. Noire - Review

15 november 2017 - 689 remove_red_eye

Verhaallijn