100
0
50

Het is weer die speciale tijd van het jaar... nee, niet kerstmis! De release van de nieuwe Fifa game ligt in het verschiet. We hebben inmiddels al even kunnen snuffelen aan de demo en sinds vandaag zijn ook de EA Access trial en de FUT web app van Fifa 18 online. De hoogste tijd om eens kritisch te bekijken hoe deze game speelt ten opzichte van zijn voorganger.

Een van de grootste vernieuwingen van Fifa 17 was het gebruik van de Frostbite engine en de Story Mode: “The Journey”, waarbij je in de huid kruipt van Alex Hunter en zijn jongensdroom om een profvoetballer te worden op de eerste rij mee maakt. Hoewel deze game mode zeker zijn beperkingen had, vond ik het persoonlijk een waardevolle toevoeging aan de Fifa reeks. Ik was daarom ook aangenaam verrast toen werd aangekondigd dat The Journey een vervolg zou krijgen. En de game mode is hier en daar leuk aangepast. Zo kun je het uiterlijk van Alex Hunter aanpassen en multiplayer wedstrijden spelen. Ik heb The Journey in de Fifa 18 trials nog niet gespeeld, maar ik hoop dat het verhaal net zo boeiend of boeiender zal zijn als in Fifa 17 en de keuzes die je maakt ook tot uiting komen in het spelverloop.

Maar een van de belangrijke vragen is natuurlijk, hoe speelt Fifa 18? Qua gameplay zijn er zeker enkele wijzigingen goed merkbaar. Een van de grootste veranderingen ten opzichte van Fifa 17 is dat de snelheid van flankspelers minder spelbepalend is. Snelheid wint het dus niet altijd meer van tactiek of spiermassa. Het spel wordt daarmee iets minder snel, maar daardoor wel tactischer en realistischer. Dit is ook terug te zien in balaannames en het vasthouden van de bal. Verdedigen en passen is hier en daar wat lastiger, alles wat je doet vereist wat meer precisie. Een grove, snelle tackle zal je zeker niet altijd meer helpen!

Een prettige aanpassing in Fifa 18 is de mogelijkheid om snel te wisselen. Je hoeft niet altijd meer persé naar het menu om te kijken welke speler je wil wisselen omdat deze niet fit genoeg meer is. De game zal zelf met suggesties komen om een speler te wisselen. Dit is met name gebaseerd op fitheid en positie. Tot nu toe zijn de suggesties redelijk goed, een enkele keer is het me gebeurd dat ik de suggestie kreeg een RW om te wisselen voor een LB. Je kunt er natuurlijk altijd nog voor kiezen om de suggesties te negeren en indien nodig via het menu rustig te bekijken wat voor veranderingen je wilt aanbrengen in je elftal. Maar zolang er geen suggestie komt om je reserve doelman links op het middenveld te positioneren, kan dit zeker een handige tool zijn die de snelheid in het spel houdt. De standaardsituaties zijn hier en daar net iets verfijnder, al had van mij het corner principe dat in Fifa 17 werd geïntroduceerd weer volledig op de schop gemogen.

Ook de enorm populaire FUT game mode heeft in Fifa 18 enkele toevoegingen. Zo zijn er dit jaar FUT icons toegevoegd aan de game, de beste spelers ooit! Denk aan Pelé, Ronaldo en Maradonna, ze zijn allemaal van de partij. En je kunt ze dus nu gebruiken om tot het perfecte FUT elftal te komen.

Squad battles is een nieuwe competitieve manier om FUT in een single player modus te spelen, waarbij je het wekelijks kunt opnemen tegen FUT squads van andere spelers. Hoe moeilijker het niveau dat je instelt, hoe meer wedstrijdpunten er te verdienen zijn. Een interessante game mode dus voor mensen die nieuw zijn met FUT en eerst willen kijken welk niveau ze hebben voordat ze het online opnemen tegen andere spelers. Aangezien ik online redelijk vaak verzuip helaas, zal dit een game mode zijn die ik nog veel zal spelen. Wat ik verder een goede aanvulling vind op FUT is de variëteit aan objectives en dagelijkse/wekelijkse challenges om een zo goed mogelijk team te bouwen en hier coins en packs mee te kunnen verdienen.

Fifa 18 ziet er ontzettend goed uit en zal ook als enhanced game beschikbaar komen op de Xbox One X later dit jaar. De stadions, het publiek en ook de spelers zijn weer realistischer dan ooit tevoren. Helaas zijn nog steeds een groot gedeelte van de Eredivisie spelers niet om aan te gluren, maar die perfect lijkende Ronaldo (in zijn hele doen en laten) en de zeer herkenbare gezichten en bewegingen van onze eigen Oranje vrouwen toveren toch zeker wel een glimlach op mijn gezicht.

Het publiek heeft ook een upgrade gehad en reageert nu meer op hoe een wedstrijd verloopt. En goede bal afname of perfecte steekpass kunnen leiden tot geklap, terwijl bij slechte acties het gehoon hoorbaar is. Alles komt steeds dichter bij de realiteit.

Al is het misschien nog wat vroeg om de game met een cijfer te beoordelen omdat nog niet alle spelonderdelen van de game even goed en lang zijn getest, de eerste ervaringen zijn voor mij ontzettend positief. Deze game is natuurlijk standaard een must-buy voor alle voetballiefhebbers, maar ook voor starters in dit genre is de game een dikke aanrader.

Fifa 18 - Preview

22 september 2017 - 140 remove_red_eye

50/ 100