100
0
95

Vrijdagmiddag kwam het nieuws naar buiten dat Kingdom Hearts III eerder verkocht zou worden en dat degene die de game gepre-orderd hadden de game zaterdag in huis zouden hebben. Hoe begin je een review van een Japanse Action RPG waar je meer dan 10 jaar op hebt gewacht?

Allereerst wil ik een aantal dingen de lucht uit helpen. Iedereen denkt namelijk dat Kingdom Hearts III meer dan 10 jaar in ontwikkeling is geweest. Dit is echter niet waar. De game is in 2013 in ontwikkeling gegaan, echter door een besluit van Square Enix om van de Luminos Engine over te gaan naar de Unreal Engine is deze game dus in totaal 6 jaar in ontwikkeling geweest. Anders hadden we deze game allang in onze handen maar niet in deze volle glorie.

Het verhaal gaat verder waar Kingdom Hearts 0.2 A Fragmentary Passage stopte (de tech-demo die bij de 2.8 bundel was mee geleverd). Sora, Donald en Goofy hebben de opdracht gekregen om op zoek te gaan naar Sora zijn kracht en de 7 Guardians of Light die moeten vechten tegen de 13 Darknessess van Xehanort. In principe voor de simpele gamer is het verhaal korter samen te vatten door te zeggen dat het goede tegen het duistere moet vechten. Als je niet bekend bent met de serie, dan zul je een hoop verwijzingen naar eerdere delen niet snappen maar doordat het verhaal in de basis zo makkelijk is kan je hier prima als leek instappen. Daarnaast met de Day-One Patch is er ook een Memory Archive opgesteld voor de nieuwkomers. Hierin wordt het verhaal in 6 mini-afleveringen aan je uitgelegd in grote lijnen. Zeker een goede toevoeging.

De Disney werelden die zijn gekozen zijn meer van deze tijd. Zo ga je langs onder andere Hercules (waar de game ook begint), Toy Story en Frozen. De werelden zijn meer gevuld dan ooit en grootser dan ooit. Waar je in deel 1 of 2 steeds kleine locaties betrad met tussendoor laadschermen zijn de werelden meestal opgesplitst in 2 of 3 gedeeltes met laadtijden tussendoor. Je kan alle kanten opgaan die je wilt, in elke hoek kan een kistje liggen en je wordt uitgedaagd om op ontdekking te gaan! Hele grote toevoeging wat mij betreft.

De cutscenes laat soms wat te wensen over. De stemmen kloppen soms voor je gevoel niet en vooral als groot voorbeeld bij Mickey niet. Je hoort echt dat iemand probeert Mickey na te doen maar dit zijn kleine details en makkelijk doorheen te kijken. Af en toe als het te druk is in de cutscenes laat de daalt de framerate helaas maar dat is echt minimaal. Daarnaast is de muziek in de game ook benoemingswaardig en is daar in tegen prachtig gedaan!

Wat betreft de gameplay voelt dit weer als van ouds aan. Tetsuya Nomura heeft alle delen uit het verleden gepakt en alle gameplay elementen die het goed deden hierin verwerkt. In feiten heb je je basis combo die je kan verlegen door een aantal opties. Zo heb je de Keyblade Transformations, Attraction Flow Attacks, Flowmotion, Limits & Links. De Keyblade Transformations zijn 3 fases waardoor je sterkere aanvallen en weer nieuwe combo’s tot je beschikking hebt. Attraction Flow Attacks zijn juist aanvallen waar je een attractie uit de Disney Parken oproept en meer schade over de grotere vlakte kan aandoen. Denk hier aan het schommelschip, Big Thunder Mountain en de Thee Kopjes. Limits zijn team attacks waardoor je samen werkt met Donald, Goofy of andere Disney Karakters. Als laatste hebben we Link Attacks waarbij je een Disney karakter oproept van een andere wereld om je te helpen. Dit zijn geen karakters die een eigen wereld hebben en denk hierbij aan Simba, Stitch of Wreck-it Ralph. Al deze opties geven je zoveel mogelijkheden om een gevecht te benaderen waardoor ieder gevecht uniek voelt op zijn eigen manier.

Het vliegen van wereld naar wereld is helemaal op de schop gegaan. Waar vroeger jou Gummi-Ship automatisch bestuurt werd van plek naar plek ben je nu relatief vrij om te gaan waar je wilt. Je kan vliegen waar je heen wilt, tussendoor puzzels oplossen waardoor je onderdelen krijgt voor je schip. Gevechten aangaan met vijanden en als je bij een wereld komt een mini-eindbaas moet verslaan. Het schieten in deze game is wel een soort auto-scroller daar in tegen maar doet niet meer onder aan de gameplay in de werelden. Het voelt in dit deel echt aan als een toevoeging.

Als laatste hebben we de kleine mini-games die ze verwerkt hebben in KHIII. Je kan langs het restaurant van Remy uit Ratatouille om gerechten te maken die je een tijdelijke boost geven. In elke wereld zit een speciale vijand waar je een mini-game mee kan doen en daarnaast kan je nog Lucky Emblems verzamelen en Classic Kingdom Mini-games spelen. Al deze mini-games komen op hun eigen manier goed tot hun recht. Zijn af en toe wat eentonig maar voor een tussendoortje prima te behappen.

Al met al is deze game het 6 jaar wachten waard geweest! Grafisch is het een pareltje in zijn eigen Final Fantasy stijl. De soundtrack is geweldig, de gameplay biedt zat mogelijkheden en combinaties, de disney werelden zijn perfect gekozen om de Xehanort Saga af te sluiten en om geen spoilers te benoemen. Het is een wilde rit van begin tot het einde! Af en toe een Framerate drop en de stemacteurs die te wensen over laten mag de pret zeker niet drukken!

Review is geschreven door Koen Damen

Review code is beschikbaar gesteld door uitgever

kingdom hearts 3