100
0
46

Ik ben al jaren een groot fan van fighting games, zeker wanneer ze uit de meesterfabriek van Bandai-Namco komen. Nadat we vorig jaar twee geweldige fighting games kregen in de vorm van Soul Calibur 6 en Dragon Ball FighterZ, zat ik uit te kijken naar Jump Force!

Al een behoorlijk lange tijd werden we warm gemaakt voor Jump Force, een game die een ode zou gaan worden op de Shonen Jump serie die dit jaar zijn 50ste verjaardag viert. Een fighting game met enkele van de coolste karakters uit de meest populaire Animee series van de afgelopen 50 jaar. One Piece, Naruto, Dragon Ball, My Hero Acadamia en nog veel en veel meer.

Jump Force review xbox one review

In eerste instantie ziet Jump Force er indrukwekkend uit met een roster van meer dan 40 karakters. En natuurlijk krijgen we nu de kans om eindelijk eens te zien hoe bepaalde karakters op uit andere animee series op elkaar zouden kunnen reageren. Echter...

Jump Force review xbox one review

Jammer genoeg kreeg ik al heel snel door dat het er op papier misschien allemaal wat mooier uitzag dan dat het in werkelijkheid bleek te zijn. Heel eerlijk gezegd ben ik boos. Heel erg boos. Dit had namelijk de fighter moeten worden die alle andere fighters zou doen verbleken. Het zou de chosen one moeten zijn!

Jump Force review xbox one review

Mijn eerste ervaring was al direct vrij slecht. De game begint letterlijk met een cutscene die zeker een half uur duurt en die je niet kan skippen en niet op pauze kan zetten. De scène is zo interessant als twee boterhammen die een discussie aan het voeren zijn of ze wel of geen boter willen gebruiken.

In veel games is het een genot om je eigen vechter aan te maken, zoals bijvoorbeeld in Soul calibur. De karakter builder van Jump Force is zo bizar bare bones met zo gigantisch weinig opties die je kan gebruiken, dat je hier met 2 a 3 min wel klaar mee bent. Door de DLC moest ik de game voor een 2e keer opstarten en heb op randomize gedrukt en mijn karakter maar Truus genoemd, zodat ik eindelijk kon gaan spelen.

Jump Force review xbox one review

Ook de game hub zelf voelt niet lekker aan. Het bestaat uit vier gebieden waarin niets maar dan ook niets word uitgelegd. Na een half uur te hebben rondgelopen als een kip zonder kop en maar wat emotie knoppen te hebben gebruikt (waar ik warempel een achievement voor kreeg), kwam ik er achter dat ik met de drie hoofdkarakters van de Naruto wereld, Dragon Ball wereld en One Piece wereld moest gaan kletsen. Pas toen ik dit gedaan had, kwam de echte game te voor schijn.

En dit werd er ook niet veel beter. Alles qua single player campaign zit vast in een shopje, waarin je een gevecht kan kiezen om te spelen. Na een goed uur spelen kwam ik pas toe aan mijn eerste echte gevecht.

Jump Force review xbox one review

Het vechten in deze game is zo saai en simpel, dat ik na 30 seconden spelen al de dikste 100 hit combo’s eruit gooide. Hoe dan, hoor ik je nu denken? Nou, heel simpel! Zorg dat je superbalk vol is, druk de right trigger in, kies je mega-aanval en klaar… Er zit nul uitdaging in. Werkelijk niets.

Jump Force is een 3 vs 3 fighter, zoals we wel vaker zien bij fighting games. Waar ze echter volledig de plank bij mis hebben geslagen, is dat de drie vechters die je hebt één levensbalk delen. Dit zorgt er dus voor, dat je amper hoeft te gaan wisselen van karakter. Daarnaast delen alle karakters dezelfde besturing. Het haalt volledig de tactiek uit het spel. Het is puur een potje button bashen geworden.

Jump Force review xbox one review

Grafisch ziet het er in eerste instantie werkelijk gruwelijk mooi uit. In de karakter modellen is waarschijnlijk het meeste werk gaan zitten bij dit spel. Echter doordat de game zo snel gaat, lijkt het soms alsof je gewoon frames mist. Je hebt dan echt geen flauw idee of jouw hit nu raak was of die van de ander. Waar ik mij ook flink aan ergerde waren de laadtijden, die voor mijn gevoel soms langer duurden dan een potje spelen. Dit kan echt niet anno 2019. Ik ken games die 50 keer zo groot zijn en die maar de helft van de laadtijden nodig heeft.

Ook iets waar ik mij aan ergerde was het stemmenwerk. Waar je in andere fighting games de keuze hebt om ze in het Japans of Engels te zetten, kan het hier alleen in de Japanse taal. Nu zal dit voor veel animee fans geen probleem zijn, maar ik kan mij voorstellen dat er ook mensen zijn zoals ik, die de keuze willen hebben.

Jump Force review xbox one review

Wat een feest had moeten worden voor het 50ste jubileum in de Shonen Jump series, is eerder een begrafenis geworden. Op de prachtige graphics na biedt dit spel weinig tot geen uitdaging en is de uitwerking zeer slecht te noemen. Wellicht als je een groot fan bent van deze series, zul je je er echt wel een paar uur mee gaan vermaken. Samen met een vriend of vriendin op de bank een paar potjes knokken zal ook zeker leuk zijn.

Maar voor fighting game liefhebbers is dit er eentje waar je ver maar dan ook ver uit de buurt moet blijven! Het komt zelden voor dat een game mij gewoon oprecht boos wist te maken. Want tsjemig, wat had deze game een potentie om uit te groeien tot een hedendaagse klassieker. Op de graphics en het aantal karakters na valt er helaas niets goeds van te maken.

Reviewcode is beschikbaar gesteld door uitgever.

Jump Force review xbox one review

Jump Force - Review