100
0
62

Anthem is misschien wel een van de meest geanticipeerde games van de laatste jaren. Nadat we in 2017 tijdens de E3 de eerste trailer voorgeschoteld kregen, leken EA en BioWare weer eens echt goud in handen te hebben. De studio van klassiekers als Dragon Age, Knights of the Old Republic en Mass Effect zou een echte looter shooter maken. Alles lijkt er op dat dit de game is die wellicht de hele console generatie zou kunnen gaan veranderen. Er werd ons ultieme vrijheid en de meest prachtige graphics aller tijden beloofd. Maar komen ze deze belofte na?

Inleiding

Ik ben persoonlijk een groot fan van dit genre, met enkele duizenden speeluren in Destiny. Ook altijd games als Warframe en The Division heb ik met veel plezier gespeeld. Echte games die 100% passen in het looter shooter genre. Het zal in deze review dus ook met regelmaat voorkomen dat ik naar enkele van deze games zal refereren. Vooral met Destiny 1, vanilla genoemd, omdat ze beide haast een soortgelijke start kennen.

Ik zal mijn review in stukken opdelen en aan elk deel van de game een cijfer hangen. Het gemiddelde van deze delen zal het eindcijfer worden. Want ik wil en vind dat Anthem een absolute kans verdient en niet zomaar even snel mag worden afgeschoten zoals destijds met Destiny gebeurde.

Anthem Review Xbox One Nederland

Graphics

Ik begin maar direct met hetgeen wat direct opvalt bij de meeste mensen, de graphics. Die zijn werkelijk mooi te noemen. Mensen die mij kennen als reviewer, weten dat ik normaal geen fan ben van DICE en hun Frostbite engine. Maar eerlijk is eerlijk, zelfs ik ben onder de indruk van hoe bizar mooi de wereld van Anthem er uitziet.

De flora en fauna van deze planeet zijn echt prachtig en je hebt haast het gevoel alsof je je in de wereld van Avatar bevindt. Overal is wild life en er beweegt altijd wel iets in de verte. Ook de textures zijn werkelijk fenomenaal te noemen. Ik zou bijna zeggen dat het grafisch misschien wel de mooiste game is van deze generatie consoles.

Echter had ik er wel een kleine kanttekening bij en dat zijn de NPC’s (non playable characters). Deze zien er zo goed uit, dat ze in de uncanny categorie komen te vallen, waardoor ze er weer nep en levenloos uitzien. Het voelt gewoon niet goed. Maar dit is een klein puntje van kritiek en zal ook echt iets persoonlijks zijn.

9,5

Anthem Review Xbox One Nederland

Wat echt geweldig is om te doen, is het vliegen met je exosuit (Javelin). Inmiddels hebben al veel reviewers dit gezegd, maar het is ook echt zo. Dit is hoe het voelt om als Iron Man rond te vliegen! De besturing ervan is perfect te noemen en voelt na 30 seconden spelen al aan als je tweede natuur.

Ook de gunplay is om van te smullen. Ik heb zelden een shooter meegemaakt waar het zo heerlijk was om een regen van kogels op af te vuren! Ze hebben bij Bioware duidelijk gekeken naar wat leuk was in de gameplay van hun andere games en dit goed toegepast in Anthem.

9

Anthem Review Xbox One Nederland

Missies

Dit is wel een beetje mis. In de E3 trailer kregen we een episch gevecht voorgeschoteld met een soort exploderende AT AT waaruit mensen wegvluchten, met veel explosies en bombastisch geweld. Dat ga je in de uiteindelijke game niet terug vinden. Want na een tiental missies kom je er achter dat Anthem’s missies bestaan uit het vliegen naar een bepaalde plek, waar je of een ultrasimpele puzzel moet oplossen of op een plaat moet gaan staan terwijl hordes vijanden op je af komen.

Na 40 missies krijg je het gevoel dat je toe bent aan een ander soort level dan een veredelde horde mode. Ook de vijanden in het spel zijn niet echt interesant te noemen. Ze zijn soms bijna niet uit elkaar te houden, of het nu mensen of ruimtewezens zijn. Dit zorgt er voor dat je vaak niet echt het gevoel hebt een gevecht aan te gaan, maar meer zo snel mogelijk probeert een kogelspons neer te halen.

6.5

Anthem Review Xbox One Nederland

Classes

In totaal krijg je vier classes exosuits (Javelins) waaruit je kan kiezen. De Storm Javelin is vooral gebaseerd op het gebruik van speciale krachten, zoals het bevriezen van je tegenstanders. De Ranger is een goede middenmoter die eigenlijk alles een beetje gelijk houdt. Hij heeft leuke wapens en is een mooie Javelin om mee te beginnen. De Colossus doet zijn naam eer aan en is gewoon een heel dikke tank die het moet hebben van bruut geweld met een gigantische levensbalk. Deze is wel zeer traag. En als laatste kun je gebruik maken van de Interceptor, een Javelin die het vooral moet hebben van snelheid en lange afstandswapens, angezien deze vrij weinig kan hebben qua damage.

Al met al moet ik bekennen dat het wel onwijs leuk is dat je met één karakter, alle vier de javelins kunt gebruiken en je al snel tijdens het spelen een favoriete Javelin hebt gevonden. Zo kwam ik er al vrij snel achter dat de Colossus echt mijn Javelin zou gaan worden.

7.5

anthem review xbox one nederland

Open wereld

Hier gaat het voor het eerst goed mis. Ja, het is super leuk om door deze wereld heen te vliegen en te schieten met her en der wat world events of een grote reus die je kan verslaan. Maar de game nodigt je voor geen meter uit om energie in free play te steken. Je kan namelijk niets selecteren om te doen in deze open wereld.

Waar je in andere looter shooters een missie kunt aangaan of kunt fast travelen naar andere gebieden, is dat iets wat compleet mist in Anthem. Wat ik zelf gruwelijk iritant vond, is dat je niet eens een point of interest kunt instellen op de kaart om te markeren waar je graag naar toe wil.

Ook het feit dat je maar met maximaal vier mensen deze hele wereld kan verkennen, is gewoon jammer. Ik vind het juist leuk om world events met meerdere mensen te spelen. Dit ondanks dat je toch vaak alleen bent, gezien je met randoms nooit iets goed voor elkaar krijgt en je dus verplicht wordt met vrienden te spelen. Dit is iets wat in veel andere looter shooters beter wordt gedaan. Het is dus niet dat ze het wiel opnieuw moesten uitvinden.

6

xbox one nederland Anthem review

Het Verhaal

Dit is ook iets waar Anthem toch wel echt tekort schiet… Het verhaal is gewoon niet boeiend. En dit vind ik toch wel echt een teleurstelling, zeker omdat de game afkomstig is van een van de beste verhalenvertellers in games allertijden!

BioWare heeft met games als Dragon Age en Mass Effect laten zien dat ze heer en meester zijn hierin. Zelfs Andromeda (die slecht werd ontvangen) had een beter verhaal en zoog je direct op. Ik zal niet te veel verklappen, maar het verhaal is niet meer dan het opzoeken van een episch pak uit het verleden, die jij als speler moet zien terug te halen. Dit terwijl een team van slechterikken dit zelfde idee heeft.

De climax van de verhaallijn kun je beschrijven als een van de slechtste van deze generatie. Zelden had ik zo weinig gevoel bij het verslaan van een eindbaas als in dit spel. Als Destiny 2 zelfs met een beter verhaal en slechterik op de proppen kan komen, dan heb je het goed verneukt in mijn ogen BioWare. Het is dat enkele side missions het nog enigszins kunnen redden, maar als de Neill Blomkamp trailer interessanter is dan je verhaallijn, dan doe je iets goed fout!

5

xbox one nederland Anthem review

Loot en level systeem

Het eerste dat direct opvalt, is dat je (qua uiterlijk) geen nieuwe delen van je pak kunt vrijspelen. Deze zitten allemaal achter een paywall of goud grind wall. Heb je de standaard versie van Anthem, dan speel je het hele spel in hetzelfde pak. In de dik 60 uur uur die ik in het spel gestopt heb, inclusief het uitspelen van de veerhaallijn heb ik niet één pak kleurtje of emoticon gevonden.

Op wat kleurtjes (die deels gratis zijn) en sticker combi’s na, kun je aan je uiterlijk niets aanpassen. Ook je wapens kun je niet voorzien van kleurtjes of andere zaken. Tijdens het spelen zul je ook geen progressie zien of gebruik kunnen maken van de zojuist vergaarde items. Wil je weten wat je vrijgspeeld hebt, dan moet je eerst terug naar je thuisbasis.

4

xbox one nederland Anthem review

Endgame

Zoals ik al eerder aangaf, lijken de meeste levels erg veel op elkaar. Zo ook de endgame, die puur bestaat uit het spelen van oudere levels op een hogere moeilijkheidsgraad. Nu moet ik zeggen dat dit de game wel wat uitdagender maakt en er voor zorgt dat je echt wat meer moet samenwerken. Maar het is echt het meest minimale wat Anthem je geeft als endgame, het nodigt dan ook niet uit om door te blijven spelen.

Ik mis persoonlijk gewoon een goede endgame, een soort raid misschien of een bepaalde vorm van multiplayer. Wat we nu gekregen hebben, is werkelijk het meest minimale wat ze maar konden doen.

6

xbox one nederland Anthem review

Bugs en glitches

Voor een spel dat al 7 jaar in de maak is, moeten ze zich bij BioWare werkelijk de ogen uit het hoofd schamen. Dat ze Anthem in deze staat naar buiten gebracht hebben, is onbegrijpelijk. Natuurlijk kun je tegenwoordig wel eens verwachten dat je een bug tegenkomt in een spel, maar in de staat zoals Anthem nu nog verkeerd, lijkt het haast amper in de beta staat te zijn.

Het is dan ook zeker geen uitzondering dat je bugs tegenkomt, zoals geluid dat niet werkt, karakters die verkeerd ingeladen worden, delen van het leven die in het niets verdwijnen en zelfs game breaking bugs waardoor je een later story level tot wel 4 of 5 keer opnieuw dient te spelen. Dat komt omdat dit level continue vast loopt. Dit hadden ze echt nooit mogen uitbrengen in deze staat.

Zeker het feit meegerekend dat ik pas kon spelen na de day one patch en de zaterdag update. Ik wil niet eens weten hoe erg het voor die tijd was. Ook een ding wat ik hier moet benoemen, is het feit dat de game geplaagd wordt door statische laadschermen die je volledig uit het spel kunnen halen.

3

xbox one nederland Anthem review

Bioware had de game nooit in deze staat mogen uitgeven. Ik zit dan ook goed in een tweestrijd met dit spel. Aangezien je aan de ene kant een grafisch prachtig spel hebt staan met unieke, innoverende gameplay. Aan de andere kant kent de game een middelmatig verhaal en een zeer slechte endgame en lootsysteem.

Al met al is er genoeg te doen op dit moment. Ook het aantal side missions is gewoon goed, al zijn ze bijna allemaal hetzelfde. Wat de game van deze generatie had kunnen worden, is in deze staat een leuke middenmoter geworden met potentie voor de toekomst.

De bal ligt nu bij EA en Bioware om er voor te zorgen dat het spel wordt wat ze beloofd hebben. Ik hoop dat ik snel een reden kan vinden om deze game te blijven doorspelen.

Game is beschikbaar gesteld door uitgever.

Anthem Review Xbox One Nederland