100
0
97

Capcom wil volgens mij duidelijk maken dat Japanse games nog steeds heer en meester zijn in een gaming landschap dat vooral gefixeerd is op Westerse producties. Single player story games zijn nog echt van deze tijd. Zo lieten ze zien hoe je een echte remake maakt, met Resident Evil 2 die bij ons als eerste game ooit een verdiende 100/100 score kreeg. Nu is het de beurt aan Devil May Cry, een game serie die dit jaar zijn 18e verjaardag viert.

Devil may cry 5 review nederlands Xbox one

Na de teleurstellende reboot uit 2010 in de vorm van DMC: Devil may Cry, lijkt Capcom het juiste pad weer gevonden te hebben. Eindelijk is daar het lang verwachte 5e deel uit de serie. Dante en Nero zijn terug zoals het hoort!

Hack and slash zoals je het nog nooit gezien hebt. Het eerste dat direct opvalt aan Devil May Cry 5 is dat ze eindelijk gebruik maken van de Capcom exclusive engine, de RE engine of ook wel de "Reach for the moon engine" genoemd. Dit is inmiddels de 3e game die gebruikt maakt van deze engine, die speciaal gemaakt werd voor Resident Evil 7 Biohazard, maar ook gebruikt werd voor Resident Evil 2 Remake. Ik kan maar één ding zeggen over deze engine en dat is dat het de mooiste is van deze generatie.

Grafisch spat Devil May Cry 5 dan ook echt van je scherm af. Wil je een game spelen met de coolste en mooiste graphics van deze generatie, dan zou ik deze game zeker aanschaffen. Al was het alleen maar om hoe bizar mooi het er uit ziet en hoe perfect de games hierop werken.

Devil May Cry 5 is een single player action adventure hack and slash game in zijn puurste vorm. De game speelt zich af in een post-apocalyptische wereld, die is aangevallen door wezens uit de onderwereld. Ik wil zo min mogelijk over het verhaal zeggen, omdat zelfs het kleinste detail al een boel kan spoilen. Het enige dat ik er over kwijt wil, is dat je in dit deel de beschikking krijgt over drie karakters. Deze bestaan uit Nero en Dante uiteraard en nieuwkomer V, een mysterieus nieuw karakter met een compleet eigen vechtstijl, die er uit ziet als een Emo Keano Reeves met een stok, een panter en een vogel als wapens.

Ik moet eerlijk zijn, ik ben nooit echt een groot fan geweest van de eerste 3 Devil May Cry games. Het vechten voelde destijds voor mij niet lekker aan en ook de statische camera zoals in de oude Resident Evil games heb ik nooit fijn gevonden. Dat systeem is gelukkig sinds deel 4 volledig uit het spel. Het speelt nu gewoon zoals je zou verwachten.

Het oog voor detail tijdens het vechten heeft er nog nooit zo mooi uitgezien en heeft ook nog nooit zo goed aangevoeld als nu in Devil May Cry 5. Uiteraard is het volledig onrealistisch, maar dat maakt de game juist zo leuk. Het voelt bijna aan alsof je een dans van bloed maakt. Zoals de Joker ooit gezegd heeft "have you ever danced with the devil by the pale moon light?". Dat is dit spel!

Wat mij ook direct opviel, is dat tijdens de gevechten de game totaal geen vertragingen of framedrops kende. Dat terwijl ik een early acces versie van de game moest spelen voor deze review. Capcom snapt waarschijnlijk dat gamers het wel leuk vinden een game te spelen die af is op de release…

Eén ding wil ik graag direct de wereld uit helpen en dat zijn de geruchten dat de game vol zou zitten met microtransacties. Hier kan ik volmondig nee op zeggen. Ja, er zitten microtransacties in, maar dit is puur voor gamers die echt niets kunnen of gewoon niet zo slim zijn. De currency die je continue zelf vrijspeelt tijdens het gamen kun je kopen voor echt geld, terwijl je 99% van alle upgrades gewoon kan vrijspelen als je gewoon speelt.

Ten tijde van deze review kon ik zelfs nog niet eens in de store om te kijken wat het allemaal koste. Maar ik heb echt niet één moment in het spel gezeten met zoiets van “hé, ik moet nu echt even wat kopen hoor!” en dan speel ik de game nog op hard ook.

Er zit trouwens een random vorm van multiplayer in, maar dit is zeer vaag aangezien je er nul controle over hebt wie er met je meespeelt. Het is een random iemand, die je aan de andere kant van het level ziet spelen met een ander karakter in een ander level. Met drie karakters komt het voor dat sommige dingen zich gelijk afspelen. Dit voegt echter praktisch niets extra's toe en is eigenlijk zelfs compleet nutteloos.

Alleen al om het begin filmpje zou je dit spel al moeten kopen. Dat lijkt zo uit de eerste Deadpool gesloopt te zijn en is minimaal net zo episch. Wellicht zelfs nog meer over de top dan Deadpool...

Devil May Cry 5 is een must buy voor gamers die wel houden van wat over the top actie en een bizar verhaal, al moet je wel een beetje houden van half naakte of compleet naakte vrouwen. Oh en je moet ook een beetje houden van stevige rock muziek.

Technisch is Devil May Cry 5 weer een meesterwerk en drie keer is scheepsrecht. Capcom heeft deze generatie consoles met vlag en wimpel gewonnen als het gaat om nieuwe game engines. Ook voor nieuwkomers is dit een perfect deel om in te stappen, aangezien het een grotendeels op zichzelf staand verhaal is.

Capcom, we hebben je de remake uit 2010 vergeven, dus blijf lekker doorgaan zoals jullie nu bezig zijn!

Review code is beschikbaar gesteld door de uitgever.

Devil may cry 5 Review Nederlands Xbox one