100
0
89

Sekiro: Shadows Die Twice is de nieuwste game van From Software, de makers van o.a. de Dark Souls games. Deze staan er om bekend enorm lastig te zijn en dat is bij Sekiro niet anders.

Het is wel mooi om te zien dat From Software door de jaren heen blijft groeien met het maken van games. Ze zijn ook nooit bang geweest om te innoveren en tegen het traditionele in te gaan, iets wat bij Sekiro ook weer zijn vruchten afwerpt en duidelijk laat zien hoe moeilijk een RPG kan zijn.

sekiro village on fire

Sekiro wijkt veel meer af van de standaard RPG's dan bijvoorbeeld Bloodborne deed op PS4. Best wel spannend als je toe bent aan wat nieuws. Veel van de bekende hulpmiddelen zal je dan ook missen, deze zijn er namelijk niet. Zo is er geen multiplayer voor boss fights, geen starter builds voor je personage en hangt alles af van je vaardigheden. Het heeft dus even tijd nodig om het een en ander te leren. En geloof me, er is genoeg te leren in Sekiro.

sekiro meditate

Eigenlijk mag je alles wat je weet over de standaard action-adventure formule lekker uit het raam gooien. In Sekiro speelt stealth namelijk ook een rol en dit kan bepalend zijn voor een gevecht. Je bent niet voor niks een Shinobi.

Verder heb je een heel skala aan gereedschap ter beschikking (zodra je deze gevonden hebt). Zo heb je bijvoorbeeld een grappling hook waarmee je op plaatsen kan komen die je wat meer overzicht bieden. Goed moment om even een strategie te bepalen voor je 10000000x dood gaat in een gevecht. Je hebt bijvoorbeeld de keuze om iedereen één voor één geruisloos uit te schakelen als een echte ninja, maar je kan er natuurlijk ook voor kiezen om er vol in te springen en alles tegelijk (proberen) neer te halen. Ik kan je zeggen dat de laatste van deze twee erg frustrerend kan uitpakken. Een ding is zeker, dit soort vrijheid zie je niet snel in een game.

sekiro general fight

Stel je zou nu de wilde haren op je hoofd hebben staan en gaat kop aan kop een gevecht aan, dan voelt het een beetje als een balletvoorstelling. Timing is van essentieel belang en het is gewoon geweldig om te zien hoeveel kanten je op kan met zo'n gevecht. Van blokken naar ontwijken, van pareren naar aanval en ga zo maar door. Het Zwanenmeer is er niks bij. Je zou een gevecht bijna een puzzel kunnen noemen, omdat je ook hier weer heel veel keuze in je aanpak hebt.

sekiro head on fight

Een deel van de moeilijkheid in een gevecht komt door het 'posture' systeem. Simpel gezegd is er een balkje dat zich langzaam vult als je aanvallen blokkeert. Als dat balkje vol is en "breekt", dan sta je bloot aan heftige tegenaanvallen van je vijand. Gelukkig hebben je vijanden precies zo'n balkje en als jij die van hen breekt, dan is dat je kans om aanvallen uit te voeren die echt schade aanbrengen en je naar de overwinning brengen.

Bij de meeste (mini) bosses is het vaak een mix van pareren en schade aanbrengen, maar andere bosses halen je het bloed onder de nagels uit. Het is echt heel belangrijk dat je dit pareersysteem onder de knie krijgt, anders ben je letterlijk kansloos in dit spel. Sommige bosses zijn zo snel, dat je ze gewoon niet kan ontwijken en wel MOET pareren.

sekiro counter attack

Buiten al dat ontwijken, blocken, pareren en aanvallen, is het ook mogelijk om consumables te gebruiken. Sommige consumables zorgen er simpelweg voor dat een stukje van je levensbalk worden bijgevuld, andere brengen een 'magisch' effect met zich mee dat mogelijk in je voordeel werkt tijdens een gevecht.

Oh, en je kan jezelf trouwens één keer opnieuw tot leven wekken voor je weer terug naar het vorige spawnpunt gaat. Want je weet wel... Shadows Die Twice. Dit kan vaak ook de doorslaggevende factor zijn om een vijand nog net te beroven van dat laatste beetje leven wat hij nog heeft. Of hij vermoordt je gewoon nog een keer en je moet alsnog respawnen...

sekiro shinobi tool master

Je gaat hoe dan ook heel vaak sterven, dat kan ik je al garanderen. Maar het grappige is... Als je te vaak dood gaat, worden mensen uit het dorp geïnfecteerd met 'rot'. Dit heeft niet alleen emotionele invloed, ook is de kans op 'Unseen Aid' kleiner. Dit zorgt ervoor dat er geen negatieve gevolgen zijn als je dood gaat. Gelukkig kan deze 'rot' wel genezen worden, maar daar ga je weinig van merken, aangezien je meer dood gaat dan wat anders. Het verhaal hamert er dus echt op dat je krachten een regelrechte vloek zijn.

sekiro grappling hook

Naast de tactische vrijheid in het spel, is Sekiro een stuk minder stompzinnig dan zijn soortgenoten in dit genre. Spelers hoeven namelijk niet zelf op zoek naar belangrijke en verborgen paden. Vaak geeft een NPC al aan waar je een kijkje zou moeten nemen. Het nadeel hiervan is wel dat het een groot RPG element weghaalt, namelijk zoeken naar het onbekende. Sekiro is dus meer een actie dan een RPG game als je het mij vraagt.

De NPC's dragen hier ook aan mee, deze zijn namelijk geen essentieel element om bijvoorbeeld een zeldzaam voorwerp te bemachtigen. In Sekiro zijn het gewoon in elkaar geflanste personen met een schijn van persoonlijkheid, die je graag eerst vertellen over hoe lekker ze gegeten hebben, voordat ze je vertellen waar je moet zoeken. Of die je aanzien voor hun zoon en je voor gek verklaren als je het ontkent en je vervolgens een item geven. Op zich wel leuk voor de afwisseling van het constant doodgaan.

sekiro buddha statue

Wat ik erg mooi vind aan de wereld van Sekiro, is dat het een enorm open world concept is en vol zit met prachtige landschappen. Het voelt echt op en top Japans aan, met een gezonde portie fantasie. Verder zijn er tal van Buddha beeldjes te vinden die dienen als spawnpunt. Je kan ten alle tijden van beeldje naar beeldje reizen of er zelfs even rusten om je levensbalk weer te vullen. Er bestaat wel een kans dat er een aantal vijanden opnieuw spawnen als je uitrust bij een beeldje. Bedenk je dus twee keer, als je het er net levend vanaf hebt gebracht.

Dit alles gecombineerd met de soundtracks in het spel, maken het plaatje helemaal compleet. De geluiden en melodieën brengen echt dat laatste beetje extra naar boven om het spel nog spannender te maken.

sekiro landscape

Sekiro: Shadows Die Twice is een innoverende game die veel afwisseling biedt ten opzichte van de reguliere games die we meestal voorgeschoteld krijgen. Er zitten heel veel leermomenten in het spel, maar het mist wel een aantal RPG elementen. Het is voor mij dan ook meer een action adventure game dan een action RPG.

Desondanks zitten er genoeg elementen in het spel die bijdragen aan een wereldbouwend geheel. Het geeft in elk geval meer dan genoeg voldoening als je eindelijk die (mini)boss verslagen hebt en de 'rot' een beetje geneest, want een makkelijk spel is het niet. Hoe dan ook, is het een echte aanrader, vooral voor Dark Souls fans.

sekiro shadows die twice review

Sekiro: Shadows Die Twice - Review

26 maart 2019 - 255 remove_red_eye