100
0
87

Heeft de Dirt serie zijn roots teruggevonden in Dirt Rally 2.0? Of is het weer een arcade variant zoals Dirt 4? Om meteen antwoord op die vraag te geven... Ja, Dirt Rally 2.0 keert terug naar zijn roots in de rally simulatie. Dirt 4 was echt kinderspel vergeleken met deze heuse opvolger.

Dirt Rally 2.0 houdt de vertrouwde basislijn van Dirt Rally uit 2016 aan, zijn echte voorganger. Er zijn geen tutorials of een bepaalde moeilijkheid die je kan kiezen, behalve in freeplay dan met behulp van een schuifbalkje. Toch lijkt 2.0 wat meer vergevingsgezind te zijn in het begin. Je zal merken dat dit steeds minder wordt naarmate je vordert in het spel.

dirt rally 2.0

In Dirt Rally 2.0 zijn er eigenlijk maar twee verschillende types rally's die je kan spelen, namelijk rally en rallycross. Dit maakt het spel een stukje realistischer, want wat heeft een simulatiegame aan allerlei disciplines die in het echt helemaal niet bestaan? Dat zou een beetje zijn als oefenen op een piano terwijl je gitaar speelt.

Dat extra schepje realisme komt terug in meerdere aspecten. Als je in de career mode een auto gebruikt, is deze bijvoorbeeld niet te gebruiken in een andere mode. Dit zelfde geldt voor de opgelopen schade bij deze auto. Zolang je die niet repareert, blijft deze zelfs na het career championship aanwezig.

De career mode is te bereiken via 'My Team' in het hoofdmenu. Hier is ook je garage te vinden. Je kunt er nieuwe of gebruikte auto's kopen, maar ook upgrades voor de auto's die je al in je bezit hebt. Als je dus op zoek bent naar een specifieke auto, maar niet het volle pond wil betalen, dan is het verstandig regelmatig de gebruikte auto's in de gaten te houden.

dirt rally 2.0 snow

Vanuit het 'My Team' menu is ook je staf te bereiken. Al je zuurverdiende winst kun je hier uitgeven aan trainingen voor je huidige staf. Of je huurt gewoon een nieuwe en betere in, wat je maar wil. Via het 'Events' menu is je carreer te bereiken en deze bestaat uit twee losse elementen. Deze elementen kun je naast elkaar spelen, maar natuurlijk zijn er ook heel veel dagelijkse en wekelijkse uitdagingen die op je liggen te wachten om voltooid te worden. Deze uitdagingen kunnen zowel tegen AI als tegen de community zijn.

Hiernaast heb je natuurlijk ook nog de freeplay mode, die een aantal opties biedt. Zo heb je een historische rally waar je aan kunt deelnemen, aangepaste kampioenschappen voor zowel singleplayer als online, time trials en het FIA World Rallycross Championship.

dirt rally 2.0 classic car

Niet alleen de gameplay van Dirt Rally 2.0 is super realistisch, ook de graphics zijn dat. Op de Xbox One X weet Dirt Rally 2.0 zelfs native 4K graphics te behalen. Je console schaalt dat zelf weer naar 1080p als het toch net iets te zwaar wordt, puur om die 60fps te behouden. Logisch ook, want er zit echt ziek veel detail in zowel de wereld als de auto's. Ook de geluiden van het grind en de ronkende motoren klinken echt magnifiek in de oren.

Verder is het eigenlijk opstarten en spelen maar, zelfs voor beginners. Er is niet veel wat je aan instellingen hoeft aan te passen, maar het is wel mogelijk. Buiten de standaard instellingen is er voor bijna alles wel een schuifbalkje te vinden om het gedrag van de auto's precies op je eigen rijstijl af te stellen. Het enige nadeel van een controller zijn kleine deadzones, maar de meeste simulatiefreaks gebruiken een stuur om dit euvel te voorkomen. Er is alleen weinig tot geen uitleg hoe je te werk moet gaan met deze balkjes. Het is dus een beetje een kwestie van uitproberen, falen en opnieuw proberen tot het goed is.

dirt rally 2.0 rearview

Jammer genoeg zijn er een paar authentieke parcours die missen in het spel. Neem Powys, Wales als voorbeeld. Het is een kwestie van wachten en hopen dat deze bij toekomstige DLC toevoegen.

Wat er wel genoeg in Dirt Rally 2.0 zit zijn auto's, heeeeeeel veeeeel auto's. Er zitten zelfs een paar klassiekers tussen, maar ook auto's uit de Rally GT, Cross Karts en RX Supercars. De verwachte DLC zal nog meer gaan toevoegen aan het al enorme aanbod.

dirt rally 2.0

Dirt Rally 2.0 zet het succes van zijn (echte) voorganger voort. Het biedt een super realistische ervaring qua gameplay en graphics, die ook nog eens makkelijk op te pakken is voor beginners. Dirt Rally 2.0 is niet zo confronterend als zijn voorganger, maar weet het dit keer geleidelijk op te bouwen. Verder zijn er tal van auto's waar je uit kunt kiezen en daarmee is dit dus een must have voor de echte auto en rally fanaten.

Game is beschikbaar gesteld door uitgever.

dirt rally 2.0 review

Dirt Rally 2.0 - Review