100
0
81

De 8-Bit serie op Xbox One is eindelijk compleet met de invasie van 8-Bit Invaders, de laatste game in deze serie naast Armies en Hordes. Invaders is eveneens van Petroglyph Games, een team dat bestaat uit de voormalige ontwikkelaars van C&C. Een van de redenen waarom deze gameserie zo verslavend is. Ze weten namelijk wat ze doen bij het maken van deze RTS games.

Elke 8-Bit game heeft zich dusver op een ander genre gericht. In Armies was dit lekker ouderwets met je soldaatjes het gevecht aan gaan, in Hordes was het meer fantasy zoals in Warcraft en nu in Invaders gaan ze de kant van sci-fi op.

Ondanks dat al deze games los verkrijgbaar zijn, bieden ze onderling cross-play. Je kunt dus met legers spelen uit alle games, zolang je het maar in je bezit hebt. Nu moet ik zeggen dat de legers uit Invaders me wel het meeste aanspreken en dit voor mij al meer dan genoeg zou zijn om mee te spelen. En laten we eerlijk zijn, steeds €29,99 betalen voor twee legers met elk een campaign, terwijl je alleen maar online wilt spelen, is best veel geld.

8-bit invaders army

Je zou denken dat een RTS game op console niet fijn wegspeelt, maar de 8-Bit games weten het tegendeel te bewijzen. In plaats van moeilijke combinaties en overvolle keuzemenu's, weet ook 8-Bit Invaders dit weer te beperken tot twee keuzewielen en slechts een paar knoppen die je hoeft in te drukken. Je verliest dus weinig tijd met het maken van je troepen en gebouwen, iets wat normaal een veel voorkomend fenomeen is bij RTS games op een console.

De gameplay mechanics in Invaders zijn dit keer wel iets anders als bij Armies en Hordes. In de vorige delen ging het namelijk ook veel om het verzamelen van geld in mijnen, maar bij Invaders moet je energie maken als je als de humans speelt. Al je gebouwen verbruiken namelijk energie en jij moet ervoor zorgen dat je genoeg blijft produceren om dat balkje in het groen te houden. Als je de limiet bereikt hebt, dan schakelen al je gebouwen uit en functioneren deze veel langzamer dan normaal. Als je de Cranoids hebt gekozen om mee te spelen, dan moet je motivators bouwen. Per motivator stijgt je maximale populatie met 20 tot een maximum van 100.

8-bit invaders humans

Uiteraard heeft elk leger zijn eigen speciale vaardigheden die diverse bonussen met zich meebrengen. Voorbeelden hiervan zijn snellere bewegingssnelheid, stealth, teleportatie en extra zicht. Dit zijn leuke toevoegingen aan het spel naast de diverse troepen die je kan produceren. Het is wel een compensatie ten opzichte van het klein aantal legers waar je uit kan kiezen.

Net zoals in de vorige delen, heeft ook Invaders twee verschillende campaigns in het spel zitten. Een van de humans en een van de aliens. Ook hier krijg je in het begin een tutorial missie voorgeschoteld, die je de kneepjes van het vak leert en je klaarstoomt voor de uitdagende missies en bonus objectives.

8-bit invaders units

Hoe meer missies je voltooit, hoe meer er van je tech tree vrijgespeeld wordt. Ook kun je de missies op verschillende moeilijkheden voltooien, dit zorgt ervoor dat je de volgende missie met meer troepen en/of gebouwen start en dus een voordeel hebt. Dit was ook zo in Armies en Hordes, maar het is goed te zien dat ze dit consequent volhouden. Door deze mogelijkheid krijgt het spel ook meer replaywaarde en leg je het niet na één keer al aan de kant.

In het begin kan het nog wel eens lastig zijn als je nog weinig gebouwen en troepen hebt. De kans dat je deze vroege levels dus later nog eens gaat spelen, is vrij groot. Zo heb je bijvoorbeeld ook missies dat je 20 minuten lang moet overleven, wat best pittig is met maar twee verschillende unit types. Het zal dan ook veel van hetzelfde lijken tot je echt verder bent in het spel. Op dat moment haal je er ook het meeste plezier uit, als je een beetje kan spelen met verschillende troepen.

8-bit invaders aliens

Ik moet er wel bij zeggen, het 8-Bit genre en de stijl moeten je een beetje liggen. De geluiden en graphics zijn niet wat je gewend bent van een Far Cry of Forza Motorsport, maar binnen zijn genre heeft 8-Bit Invaders prachtige graphics (nee, dat is geen grapje). De 8-Bit stijl is een kunstvorm op zich zelf en Petroglyph Games is er in geslaagd om leuke, kleurrijke en unieke karakters neer te zetten. Zelfs de maps zijn allemaal verschillend en is er aan kleine details gedacht, zoals een neergestort vliegtuig en dergelijke. Het komt gewoon tot leven.

Uiteraard kan de geweldige soundtrack niet ontbreken. Deze is afkomstig van Frank Klepacki, de man die voorheen ook verantwoordelijk was voor de soundtrack van de C&C games. Het maakt het plaatje wederom compleet. Maar door alle kleuren verlies je wel eens wat troepen uit het oog, vooral als alle 8-Bit laserstralen je langs de oren vliegen.

8-bit invaders alien laser

Nu heeft een spel natuurlijk ook zijn minpuntjes. Bij Invaders is dit, net als bij zijn voorgangers, het feit dat je redelijk beperkt bent in het toekennen van je troepen. In mijn ogen is het ook wel lekker makkelijk, maar ik ben ook van mening dat dit je aardig beperkt in je strategische keuzes. Je bent namelijk verplicht je troepen toe te kennen aan een van de knoppen 'X', 'Y' of 'B'. Er is geen mogelijkheid om een venster over het scherm te slepen zoals je dat op je pc gewend bent bij een RTS game. Je hebt nog wel de keuze om enkel de troepen op het scherm te selecteren met je D-pad, maar eerlijk gezegd levert dat weinig op.

Wat ook een minpuntje is, is dat het spel af en toe wat last heeft van framedrops, bijvoorbeeld als er een groot gevecht op het scherm plaats vindt. Van een 8-Bit game zou je dit niet snel verwachten, vooral niet op een Xbox One X.

8-bit invaders mech

En ook hier ga ik het weer zeggen... Ik mis de 8-bit cut scenes! Het zou zo leuk zijn om wat grappige cut scenes te hebben bij je missies om het hele 8-Bit plaatje compleet te maken. De platte, kleine tekst begint op een gegeven moment wel te vervelen en je gaat al zeker niet meer de moeite doen deze te lezen.

Ondanks deze gebreken zit er genoeg content in om je uren zoet te houden. Zo heb je bijvoorbeeld de AI skirmish missies en de co-op campaign met 10 missies. Ook noemde ik eerder al de mogelijkheid tot cross play, wat interessante multiplayer matches op kan leveren. Altijd leuk om met orcs tegen een leger van aliens te vechten. In de multiplayer kun je tot 6 spelers tegen elkaar spelen op 10 verschillende maps in 4 verschillende (standaard) game modes.

8-bit invaders base

Wederom heeft Petroglyph Games een geslaagde console RTS neer weten te zetten. Er zit flink veel content in een spel waarvan je op het eerste gezicht zou denken dat het een uitbreiding is. Het is makkelijk op te pakken voor beginners en de besturing is erg simpel en consolevriendelijk. Het nadeel hiervan is wel dat je een paar elementen mist die je misschien gewend bent van pc.

Het begin is een beetje traag door het tekort aan troepen en gebouwen, maar als je hier doorheen kan kijken is 8-Bit Invaders een dijk van een spel wat makkelijk met deze tijd mee kan en voor veel plezier zorgt.

Game is beschikbaar gesteld door uitgever.

8-bit invaders alien

8-Bit Invaders - Review