100
0
96

Eindelijk is het weer tijd voor een nieuwe Mortal Kombat game. Ik heb er zo naar uit gekeken en durf ook eerlijk te zeggen dat ik best een fanboy ben van de serie. Ik weet het nog goed toen begin jaren 90 het eerste deel uitkwam en ik niet wist wat ik zag. Voor zijn tijd super realistisch en de hoeveelheid bloed en ranzigheid had ik nog nooit van mijn leven gezien. Ik kon toen ook niet wachten om eindelijk met Mortal Kombat aan de slag te mogen gaan want ja, als beginnend puber was er natuurlijk niets stoerder dan Mortal kombat te hebben op je Snes of Mega Drive!

Nu meer dan 25 jaar later is de serie nog steeds net zo groot en wellicht zelfs groter dan toen. En het is alweer tijd voor het elfde deel in de originele game serie. Alhoewel het destijds qua verhaallijn twee verschillende eraś heeft gekregen. Heel simpel uitgelegd, is de eerste verhaallijn puur die van Mortal Kombat 1 tot deel 8. Ook wel door de fans de Midway era genoemd. Toen Acclaim en Midway op de schop gingen, werd de Mortal Kombat franchise opgekocht door Warner Bros Entertainment. Er werd een compleet nieuwe studio in het leven geroepen (Netherrealm Studios) met enkele van de originele makers van de gameserie. Deze era van Mortal Kombat wordt dan ook de Netherrealm Era genoemd. Al hebben beide series wel veel met elkaar van doen.

In principe is Mortal Kombat 11 dan ook eigenlijk pas het derde deel in deze serie en volgt het verhaal van Mortal Kombat (2011) en Mortal Kombat X (XL) dan ook perfect op. Wat ik altijd uniek heb gevonden van deze trilogie is de gigantische toewijding aan het verhaal in fighting games. De manier van vertellen, ga je ook in geen enkele andere fighting game aantreffen. Het word aan je voorgeschoteld als praktisch een super toffe Martial Arts film met een flinke dosis Sci-fi en magie.

Ik zal niet teveel verklappen over het verhaal want hij is weer beter dan je zou verwachten. Maar kort door de bocht. Is moedertje tijd een beetje boos omdat haar zoon in het vorige spel het leven liet. En ze wil door het manipuleren van de tijd ervoor zorgen dat enkele uitkomsten gewijzigd worden.

De manier waarop het verhaal verteld wordt, moet je echter tegen kunnen. De game is opgedeeld in 12 chapters met elk ongeveer 2 á 3 gevechten. Echter heb je daartussen per chapter zeker wel tussen de 20 minuten aan CGI verhaal. Het verhaal kun je dan met grote waarschijnlijkheid binnen zo'n 4 á 6 uur uit spelen. En daarna moet je echt even aan de zuurstof.

Nu genoeg over de verhaallijn, want ja het is nog steeds ook een gewone fighting game. Verwacht de standaard gamemodussen die je kan verwachten in een vechtspel zoals de arcade torens, toernooien en online multiplayer.

Collectables galore. Vind jij het super leuk om pakjes, kleurtjes, muziekjes, onderdelen voor de pakjes, filmpjes, foto's te verzamelen? Je kan het zo gek niet bedenken of je kan het verzamelen in het spel. En ja,  allemaal zonder microtransacties, het moet niet gekker worden.

De collectables zijn grotendeels vrij te spelen in de terugkomst van The Krypt. En ook de The Krypt is volledig op de schop gegaan en speelt zich ditmaal af in de derde persoon op het eiland van Shang Tusng. Het eiland dat werd gebruikt voor het toernooi van de eerste Mortal Kombat. Hier ga je puzzels oplossen en kistjes open maken met je verdiende geld. Dit is de meest uitgebreidde Krypt die ze ooit gemaakt hebben. Ik betrapte mijzelf erop dat ik hier rustig een paar uur achter elkaar kon rond lopen en telkens weer iets nieuws vond, zoals het verblijf van Goro.

Qua vechtsysteem. Voor mijn gevoel hebben ze de game een microseconde langzamer gemaakt, hierdoor kreeg ik als casual speler wel meer het gevoel dat ik de controle had over de vechters. En ik dit dus echt als iets positiefs heb ervaren. Iets waar Mortal Kombat nooit echt goed om bekend stond was de balans in vechters. Maar ik moet zeggen dat ze het dit keer behoorlijk strak gemaakt hebben. En dat Mortal Kombat 11 wel eens qua balans het beste deel in de serie kan zijn.

Leuke toevoegingen die nieuw zijn, hebben ze eigenlijk een beetje gestolen uit Injustice 2. En dit zijn de Ai gevechten. Je kan met enkele spelers een team creëren, die je telkens sterker kan maken. Dit doe je door ze in automatisch gespeelde gevechten het tegen elkaar te laten opnemen. Waardoor je weer wat leuke extra's vrij speelt. Ik ben wel blij dat ze dat clans systeem een schop verkocht hebben, want dat werkt gewoon niet in een fighting game en daar zijn ze eindelijk achter bij Netherrealms.

Grafisch en technisch is de game werkelijk oogstrelend mooi. Het lijkt wel alsof Netherrealm als enige studio wereldwijd die Unreal 4 engine onder de knie heeft. De tussentijdse filmpjes en de gevechten gaan naadloos in elkaar over en ook de laadtijden stellen niets voor en zijn amper aanwezig. Wat ook gaaf is, is dat de game op de One X gebruik kan maken van HDR10 voor het beste resultaat.

Ook qua muziek en stemmen is er gigantisch veel tijd in gestopt. Dit geldt zowel voor de storymode maar ook gewoon een standaard arcade gevecht waar twee willekeurige spelers ook echt daadwerkelijk continue anders reageren.

Voor fans van het genre en de serie is dit gewoon een no brainer en kun je de game direct aanschaffen maar als het goed is, hoef ik dat natuurlijk niet eens te zeggen. Op praktisch elk vlak weet Mortal Kombat 11 te verbeteren op het vorige deel. Als ik toch een nadeel moet opnoemen, is dat je nog steeds die stomme easy fatility en skip fight games kunt krijgen. Maar goed een echte Mortal Kombat fan gebruikt dat natuurlijk niet!

Ga je puur voor het verhaal, dan ben je er in 4 á 6 uur wel klaar mee. Echter ga je er natuurlijk voor om, net als ik, alles vrij te spelen. In dat geval ben je hier misschien wel 300 uur mee bezig. Zonder twijfel de beste Mortal Kombat game tot op heden.

Review code beschikbaargesteld door uitgever.

Mortal Kombat 11 - Review

22 april 2019 - 349 remove_red_eye