100
0
30

Stel, je bent werkzaam in de videogames-branche en moet over 10 minuten een sales-pitch houden aan een groep mensen die wellicht jouw project gaan financieren. Natuurlijk ben je wat zenuwachtig, zenuwen zijn gezond. Alleen één probleem, je hebt geen idee wat je moet gaan vertellen, want je hebt niks kunnen bedenken… Zo stel ik me ongeveer voor hoe Purple Chicken Spaceman tot stand is gekomen.

Sales-pitch softwareontwikkelaar: Ehhrmm…goedemiddag. Mijn game gaat over een… een… kuiken! Eh ja… een paars kuiken om precieste zijn! Ennnn…. Je wordt net wakker in bed en ziet op tv dat de aarde wordt aangevallen door vijandige aliens! Dussssss…… Je zet je vissenkom op je hoofd (Damn…. Hoe red ik me hieruit, denk je bij jezelf) inclusief goudvis en vertrekt richting het heelal.

Purple Chicken Spaceman

Dan schiet je lasers op je vijanden terwijl je hun lasers ontwijkt. Er zijn vijandige rupsen en nog meer vijanden. O, ja! Dan is er ook nog een kat als eindbaas die lasers uit zijn ogen op je afschiet en, en en ook nog kattenpoten op je vuurt als raketten… En dat is mijn pitch...

Een oorverdovende stilte vult de presenting-room. Diverse mensen kijken elkaar onthutst aan. Weer een ander durft zijn blik niet van zijn schoenen te wenden als na een tiental seconden de directeur vraagt: "Hoe heet je game?’’. "Uhhmm… Purple Chicken Spaceman??’’ is de repliek. Heel heftig begint de directeur te klappen en te juichen. De andere medewerkers vallen hem snel bij. Purple Chicken Spaceman is een feit!

Purple Chicken Spaceman

Je bent dus een paars kuiken inclusief vissenkom met goudvis op je hoofd en je schiet lasers in deze side-scrolling space shooter. Onderweg tref je de nodige power-ups aan om het ruimtegespuis te lijf te gaan en dien je hun raketten en lasers te ontwijken.

Klinkt simpel van opzet en dat is het hem nou juist. Het is allesbehalve simpel! De lompe besturing en de vliegensvlugge vijandelijke lasers zijn geen goede combinatie. Keer op keer trek je aan het kortste eind en zijn je drie levens op voordat je het weet. Game Over.

Purple Chicken Spaceman

Wellicht is het handig dat je hem dan op een lager moeilijkheids-niveau zet, oh wacht, die is niet aanwezig. Dus je blijft proberen en prutsen totdat je het goed beu bent na een twintigtal minuten. Je moet concluderen dat het een slecht uitgevoerde rip-off is van games uit de jaren zeventig van de vorige eeuw, die wel wisten waar ze mee bezig waren.

Kan ik dan niks positiefs melden over deze 580Mb wegende puinhoop? Jawel, de soundtrack werkt aanstekelijk. Leuke beats sporen je nog een beetje aan om moeite doen, maar dan denk je bij jezelf dat je deze ook aan je Spotify playlist kan toevoegen zonder de frustraties van dit opgewarmde vuilnis.

Purple Chicken Spaceman

Het verhaal kun je op een servetje kwijt, de gameplay is waardeloos en grafisch gezien had het een vorige generatie console game kunnen zijn. Het is niet erg dat je copy/paste werk overneemt van games uit het verleden, maar wel als de uitvoering erbarmelijk is. Er had nog doorheen kunnen worden gekeken tot op bepaalde hoogte, maar als je gameplay niet goed functioneert, had het eerlijk gezegd nooit uitgebracht mogen worden.

Het naamloze paarse kuiken kan blijven waar hij naartoe vertrokken is. Wordt van harte aanbevolen om te negeren. Mocht je toch geinteresseerd zijn, dan is Purple Chicken Spaceman voor €9,99 te verkrijgen in de Store.

Review copy is beschikbaar gesteld door de uitgever. Review is geschreven door Eric Peschen.

Purple Chicken Spaceman

Purple Chicken Spaceman - Review